torsdag 7 juli 2011

Gilla killar


Like A Bad Girl Should gillar killar vilket ju är trevligt, om inte annat för hennes pojkvän. Det känns dock som om hon är rätt ensam om den saken. Det är ett rätt gammalt skämt att vi bara kommer att existera tills kvinnor själva kan få av hårt påskruvade burklock, sen är vi överflödiga. Som med de flesta skämt finns det ett korn av sanning.

Jag kan inte komma på en enda egenskap som både a) anses typiskt manlig och b) är positiv. Man kan kanske säga "beskyddande", men jämför moderskärlek och faderskärlek; vilken av dem känns mer beskyddande och omhändertagande?

Vi är korkade, okultiverade, konstant kåta, håriga, primitiva, själviska, glömska, otrogna, våldsamma varelser som varken vet vad kvinnor vill ha eller bryr oss om att ta reda på det. Det är den allmänna mansbilden som jag ser den. Snygg är den inte.

Den är inte helt fel heller. Ingenting av det jag tycker om hos mig själv är - vad jag kan komma på - typiskt manligt. När jag tänker mig en manlig man, en karlakarl, är det inget trevligt med det. Jag tror det stämmer för rätt många. Man hör sällan en kvinna deklamera varför män är så fantastiska. Det är snarare "man måste ju ha dem, det är drygt men man är ju hetero, inte mycket att göra åt saken"-stämning. Vi kanske är överflödiga. Jag behöver själv en sked för att få upp burklocken ibland.

Har jag fel? Vad är typiskt manligt och dessutom toppenbra? Vad skulle världen sakna om vi försvann?

3 kommentarer:

Cilia sa...

Jag har så svårt för hela den här grejen med manligt vs kvinnligt. Jag gillar individer, och ogillar individer. Att man envist håller fast vid typiskt manliga / kvinnliga attribut gör att vi drar ut på en debatt som besegrar sitt eget syfte - att jämna ut skillnader mellan könen. Kan vi inte bara istället definiera attributen som bra eller dåliga, snarare än manliga och kvinnliga?

Okej, okej, jag ger mig; jag försöker inte förneka att det finns vissa egenskaper som är mer typiskt manliga och vice versa - men jag tycker att det är rätt onödigt att det är så.

Jag gillar förresten också killar! Och jag vill kontra med att det finns egenskaper som anses mer typiskt kvinnliga som inte heller är så trevliga - som att "vi" är intriganta och lagda åt passiv-agressivitet.

Ludde sa...

Om det du skriver Patrik är sant, tycker jag det är tur att de flesta tjejer rent biologisk och evolutionärt verkar dra sig till killar. Jag kan tänka mig att du på samma sätt som jag inte fattar vad grejen med killar är, pågrundav min hetrosexuellaläggningen?

om vi å andra sidan tänker vad är det som är så speciellt med tjejer? Vilka positiva egenskaper finns att nyttja förutom livmordern som ett kärl för nytt liv? Kan man inte lika gärna se en framtid utan kvinnor?

Varierande sa...

Håller med Cilia. Med det sagt anses väl allmänt att logiskt tänkande, rationalitet och förmåga att se saker objektivt är klassiskt positiva manliga egenskaper. Liksom mod, ansvarstagande, handlingskraft... Ah, finns säkert många fler som jag inte kommer att tänka på just nu.