söndag 28 augusti 2011

Sovgos


Tanja Suhinina har startat ett sexbloggprojekt som denna vecka handlar om att sova ihop. Det som direkt slog mig när jag läste om det var hur udda det här med att sovgosa egentligen är; det är både mer och mindre intimt än att ha sex.

Å ena sidan är det mer intimt. Det finns en one-night-stand-sex-kultur men ingen one-night-stand-sova-ihop-kultur. Jag fattar varför; även om jag inte är killen som har sex med främlingar titt som tätt kan jag tänka mig att ligga med någon jag precis träffat medan det vore definitivt skumt att sovgosa med en okänd.

Att sovgosa är något man gör med någon man har känslor för medan det går att ha sex med vem som helst som man tänder på. Därför är det närmare och viktigare. När jag pratade med min dåvarande flickvän om en av hennes tidigare partners störde det mig inte alls att de hade haft sex; däremot blev jag tokigt svartsjuk på att de hade gosat hela natten efteråt. Det är något varmt och intimt, vilket sex naturligtvis också är när det är som bäst, men sex kan vara kvick tillfredsställelse och ingenting annat. Sovgos är mer än så.

Å andra sidan är det mindre intimt. Jag och ovanstående dåvarande flickvän bodde ihop några månader efter att vi gjorde slut, ibland sovgosade vi och det har vi gjort sen dess också, och jag skulle lugnt kunna skedmysa med exkexet en natt men däremot känns det som en riktigt dum idé att ha sex med henne. Det skulle ändra väldigt mycket.

Hon har också i sin visdom sagt att hon aldrig skulle betala för sex men hon skulle kunna betala för att någon skulle ligga och klia henne på ryggen eller leka med hennes hår. Jag är helt med på det. Jag skulle aldrig köpa sex, men att betala någon för att bara vara en varm kropp i min säng känns betydligt mer okej. Att sovgosa är en mindre grej, helt enkelt, inget man behöver lägga ner en massa komplex i.

Därför borde det finnas en one-night-stand-sova-ihop-kultur. Engångssex är bara prestationsångest och preventivmedel och alkohol och pinsamma morgnar och ingen vet vad någon annan tycker om. Men tänk att kunna gå ut och komma hem med någon som gör att man helt kravlöst slipper känna sig ensam. I mitt huvud låter det rätt bra.

1 kommentar:

Tanja Suhinina sa...

Jag hade ett tag en platonisk sovgos-relation, och en kompis berättade nyligen att hon också haft en längre sådan. Jag tycker det borde vara mer sånt.

Apropå sov-ONS föreslog jag en gång sex till en kompis, fast jag mest ville sova. Men det kändes weird att föreslå det. Sen hade jag inget emot att ha sex med honom heller, men sovabiten var bäst!