torsdag 22 juli 2010

Samma cash för Snabba cash


Tydligen började några ICA-butiker sälja Snabba cash innan det officiella releasedatumet. Jag antar att om jag orkade ha en åsikt i frågan så skulle jag tycka att man borde låta bli med sånt, men jag har svårt att tänka mig något mindre intressant och dessutom ska det ha varit av misstag.

Det märkliga i sammanhanget är att Aftonbladets artikel antyder att det tidiga släppet på något sätt har att göra med att filmen finns tillgänglig för nedladdning och att detta i sin tur gör att filmmakarna förlorar en massa pengar vilket i sin tur hotar uppföljarna.

Jag kan över huvud taget inte förstå kopplingen. Det fanns aldrig på kartan att filmen inte skulle dyka upp på Pirate Bay och dylikt; enda skillnaden är att det hände en vecka tidigare än planerat. De enda som nu laddar ner och som annars hade köpt/hyrt filmen är de som måste måste måste se den så fort de över huvud taget bara kan och inte hade flax nog att bo i närheten av en av de där ICA-butikerna. Om den gruppen har en enda medlem är den större än jag tror. Om man är så fixerad gick man väl och såg filmeländet på bio?

Nu står det aldrig rätt ut i artikeln att det för tidiga släppet har koppling till ökad nedladdning, förmodligen eftersom det inte stämmer. Tvärtom är den ett litet mästerverk i konsten att antyda genom association och närhet, upp till och inklusive en rubrik som - som mest - har med en tredjedel av artikeln att göra. Applåd.

Inga kommentarer: