måndag 26 juli 2010

Våldtäkt blir allt luddigare


En gång i tiden dömdes Billy Butt för våldtäkt och försök till våldtäkt. Jag vill minnas att den allmänna uppfattningen, efter att vi fått höra vad han anklagades för, var att han hade betett sig som ett stort svin men inte begått våldtäkt. Jag sa då något i stil med att man inte kunde lagstifta mot svinighet. För att citera nutidsfilosofen Simon Phoenix: You can't take away people's right to be assholes.

Både jag och Simon hade fel. Faktum är att jag begick samma fel som jag nu för tiden hatar så hett när jag ser andra begå det. Jag hävdade att två saker var olika i slag när de i själva verket bara rörde sig om skillnad i nyans.

De allra flesta (någorlunda vettiga) lagar handlar om att ta ifrån människor deras rätt att vara arslen. Det är klart arsligt att köra rattfull, stjäla, våldta, döda eller bara snatta en godisbit på Konsum. Det är arsligt att pyssla med insideraffärer eller köra för fort. Så det hela är en fråga om att dra gränsen. Hur stora arslen får människor lov att vara?

Billy Butt har fått en sentida jämlike i en israelisk arab. Han träffade en judinna, inbillade henne att han var en jude som var ute efter ett långvarigt förhållande, och på det fick han sig ett nyp. När sanningen kom fram blev det polisanmälan och nu ska han sitta i fängelse för våldtäkt.

Vi är alla överens om att han betedde sig som ett svin, men samtidigt känner jag - okej, män ljuger för att få sex, fet överraskning. Jag tycker inte det är ett trevligt beteende, men jag tycker inte att det är våldtäkt heller. Att kalla detta för våldtäkt är att göra ordet våldtäkt nästintill totalt meningslöst, och jag tror inte att offer för brutala våldtäkter uppskattar att klassas tillsammans med en judinna som blev förbannad för att hon frivilligt hade sex med en man som visade sig vara icke-jude.

Vill vi för övrigt göra våldtäkt till ett ännu svårare brott att lagföra än det redan är? Nu ska inte bara ord stå mot ord angående de fysiska handlingarna utan om vad människorna sa till varandra innan. Jag kan höra det nu: "nej, jag sa inte alls att hon var fin, jag frågade om hon ville ha vin". Om en människas etniska tillhörighet är orsak nog att klassa frivilligt sex som våldtäkt, var går gränsen? Om jag säger att jag är poet, är det våldtäkt om jag har sex den kvällen? Om jag färgar håret - "åh fy fan, hade jag vetat att du var blond hade jag aldrig..."?

Det fascinerande med det aktuella fallet är att den springande punkten verkar ha varit att mannen var arab, inte att han påstod sig vara ute efter ett fast förhållande när han i själva verket hade ett one-night-stand i kikaren. Det senare tycker jag är bra mycket svinigare än det första.

Det hela visar väl på två saker. För det första att kvinnan i historien är ett rätt stort svin själv, och för det andra att Israel är en grundligt rutten stat. Institutionaliserad rasism, femton år efter att apartheid avskaffades, i ett land som hävdar sig vara en modern demokrati, genomförd av det folk som förmodligen har mest erfarenhet av att vara offer för institutionaliserad rasism.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ditt Javla peddo