lördag 19 september 2009

Det börjar med att ge upp


Det är egentligen emot min religion att ha en blogg. Det praktiska med ateism är dock just flexibiliteten, så när min gode bekant JonteB lovade att han skulle skriva två blogginlägg för varje inlägg jag skrev insåg jag att det var dags att ändra inställning. Det gav ju mig plötsligt ett ansvar inför Magiccommunityn; om jag inte skriver berövas den Jontes inlägg.

Nu var Jonte en bra bit över rattfyllegränsen när han kom med detta eventuellt ogenomtänkta uttalande, men om löften avgivna på fyllan inte vore giltiga även efter nykterhetens inträdande hade jag ju aldrig fått se min storebror sjunga Gullefjun iklädd en av vår mors klänningar.

Vidare tillbringade jag nyligen några dyra dagar på franska rivieran i sällskap med min andre bror, som med sin sedvanliga subtila taktfullhet fick mig att inse att nästan alla anledningar att låta bli att göra saker är ursäkter och bullshit, så när jag nu är hemma och inte längre behöver handskas med monoglotter som tror att människor som inte pratar deras språk bara inte anstränger sig tillräckligt, finns det ju ingen som helst anledning att skjuta upp det här projektet en minut till.

Jag ska i alla fall inte skriva om Magic. Den biten har Jonte uppsydd och skulle jag få en brinnande lust att ge mig in i den världen igen finns det bättre kanaler att tillgå. Jag tänker i stället hålla mig till de mindre viktiga frågorna i världen, såsom politik, religion, konst och sånt jag känner för att skriva om, normalt för att det stör mig. Så, för att ge det här inlägget en smula innehåll:

Politik: Inget politiskt system kommer nånsin att fungera bra, på grund av grundläggande motsägelser i den mänskliga naturen. Samhället suger för att alla människor suger. Utom jag.
Religion: Det är bara påhitt. Kom över det. Särskilt om du är scientolog.
Konst: Den är subjektiv. De regler du tror att du känner till är bara riktlinjer. Det enda undantaget är mina åsikter, för de är objektivt korrekta.
Sånt som stör mig: Herre Gud, få inte igång mig.

9 kommentarer:

Mattias sa...

Äntligen!

Maria sa...

Det blir nog bra, det här!

JonteB sa...

Jag reviderar mitt löfte till ett inlägg för varje du gör. Tidsgräns: 24 timmar.

Dock kan jag nog tänka mig två eller tre för alla inlägg Mattias orkar med, det verkar rätt så safe.

Patrik sa...

Så fegt. Och 24 timmar har du redan bommat.

JonteB sa...

Alltså 24 timmar från det att jag läser inlägget. Någon måtta får det väl vara. Det är väl ändå fint att jag försöker få fram någon slags deal som faktiskt är hållbar.

Patrik sa...

Faktiskt. Jag tar tillbaka.

Bergenfeldt sa...

Jag skulle anställa dig pronto om jag hade en egen tidning!

simon sa...

det här ska bli intressant att följa. och har shaggy en blogg? eller är det nån annan mattias?

Thomas sa...

Kul inlägg men kan inte låta bli att undra- hur går ateism ihop med en tro på den mänskliga naturen? Som materialist antar man väl att den mänskliga naturen är resultatet av materiella förutsättningar och borde således gå att omdana lika mycket som man kan ändra de materiella förutsättningarna för människors liv?

Annars är jag nyfiken på vad du tror skapar den mänskliga naturen.