fredag 8 januari 2010

Göm de vackra


Som hälsofreak har jag all sympati i världen för människor som finner det obehagligt att bombarderas med skönhetsideal som inte bara ligger långt ifrån det man ser i spegeln utan också långt ifrån vad man rimligen kan uppnå. Det är inte alltid så roligt att ta en timmes träning till när man efter tusen av dem fortfarande inte ser ut så här.

Det är förstås bara att acceptera. Det finns en gräns för vad det är värt att vara snygg, och "leva på kycklingbröst och äggvita" ligger för mig bortom den gränsen. Andra människor har en annan gräns, och all respekt till dem för det. Om inte annat utgör de något att sträva efter. Om man siktar mot stjärnorna kanske man i alla fall tar sig till månen.

Däremot är det ett oskick när man manipulerar bilder så att de förvandlas till lysande exempel på fysisk perfektion som deras modeller i verkligheten inte är, en process vars enda synbara syfte är att få andra människor att må sämre. Det finns miljoner vackra människor; man kan inte kasta en sten utan att pricka ett par stycken av dem (jag var nära att skriva "oss" men det var för förmätet till och med för mig), så varför inte använda sig av dem som de är? Vad tjänar egentligen branschen på detta besynnerliga förfarande? Om toppcheferna inte helt enkelt är sadister kan jag inte se logiken bakom det.

Så visst, jag förstår utan vidare all kritik mot retuscherade modellfoton och modetidningsomslag. Jag skulle gärna se skyltdockor som såg ut som normala människor och så vidare, floskel floskel.


Här har vi alltså en kvinna som verkligen är så snygg. Inget fusk förutom en skicklig fotograf och strategiskt val av ljus, och ändå flödar kritiken. Just därför att hon ser bra ut ska hon tydligen gömma sig bakom tjocka kläder för att undvika att andra blir ledsna för att de inte ser ut så. Med samma logik antar jag att Usain Bolt ska sluta springa ("jag är inte lika snabb!"), Zlatan inte borde få spela fotboll ("jag har inget bollsinne!") och Johnny Depp får inte under några omständigheter synas i en enda film till ("ingen ger mig tjugo miljoner dollar för att pyssla med min hobby!"). Depp är dessutom för snygg, så honom borde vi helt enkelt spärra in, för allmänhetens bästa.

Eller så kan vi kanske tillåta oss att acceptera att det finns människor som uppnår mer än vi, vare sig det är genom disciplin, talang eller tur i det genetiska lotteriet (Bolt, Ibrahimovic och Depp är otvivelaktigt välförsedda inom alla tre områdena, och Hawkins ligger bra till i minst två). Så länge det inte är bluff kan jag inte se problemet.

2 kommentarer:

beakid sa...

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

(Jay, min första kommentar!)

Maria sa...

Åh, jag håller med. Visa snygga människor, bara de är på riktigt. De riktiga människorna är ju dessutom snyggare än de som inte har veck i armhålan ens.