tisdag 4 oktober 2011

Spräng helst inte kyrkorna


Svenska kyrkan har ett växande problem. Pengar sinar bort, medlemsssiffrorna rasar och framtiden ser dyster ut. Tidigare domprosten H B Hammar vill lösa det genom att spränga kyrkor. Jag kan inte undvika att känna mig en smula skyldig.

Jag är, som förhoppningsvis framgått för trogna läsare, en ungefär så hård ateist som man kan finna. Jag hyser ungefär lika stora tvivel i gudsfrågan som i gravitationsfrågan och nej, ingendera frågan är egentligen en fråga. Jag är dessutom kraftigt negativ till religion i allmänhet. Med andra ord är det inte bara så att jag inte tror på det utan jag tycker att det är ett skadligt elände, kanske det mest fördärvande som mänskligheten uppfunnit. Jag har inget intresse av att stödja något sådant och gick därför ur svenska kyrkan för många år sedan.

Men samtidigt älskar jag kyrkor. Jag älskar deras konst, deras arkitektur, deras roll som historiska och kulturella dokument, och det faktum att de står som imponerande monument för allt vi hårlösa apor kan lyckas med när vi ger oss fan på det. Jag älskar att känna samhörighet med människorna för vilka kyrkor betyder mer än de gör för mig. Jag behöver inte tro på Gud för att känna hans storhet när jag går runt i Notre Dame de Paris eller Peterskyrkan. Jag vill inte att de här ställena ska sprängas, men jag förstår naturligtvis att det krävs enorma mängder pengar för att underhålla dem.

Saken är den att jag gärna skulle bidra med pengar till att hålla kyrkorna hela och rena. När jag vill gå på Johanneskyrkans julkonsert eller dylikt så betalar jag gärna en rundlig dusör för det privilegiet. Jag har ingenting emot att staten använder mina skattepengar till att underhålla kyrkor; de är kulturminnen och ska behandlas som sådana. Jag tycker inte vi ska riva aztekiska pyramider heller, och där försiggick värre saker än i en genomsnittlig svensk landsbygdskyrka. Hoppas jag.

Jag vill bara inte pytsa in pengar till prästlöner och gudstjänster och jag vill inte stödja en organisation som grundar sig på något jag finner motbjudande. Jag vet inte hur många såna som jag det finns, men nog måste det vara fler än bara jag? Borde det inte gå att samla oss, ta våra frivilliga donationer, lägga ihop det med de medlemspengar som fortfarande strömmar in, och hålla igång kyrkorna på det? Religionen håller kanske på att dö ut (hoppas jag), men dess arv är vårt arv.

3 kommentarer:

Flax sa...

Tycker ganska precis samma sak, jag har tom böcker om kyrkoatkitektur.

Och tycker att de har ett stort kulturvärde men har väldigt lite för själva grundverksamheten.


inte för att den här kommentaren är mycket mer än ett "tycker jag också"
Så var det lite kul exakt HUR samma vi tycker i denna frågan.

Pragmatiker sa...

Riksantikvarieämbetet har ju just till uppgift att göra det du pratar om. Att bevara vårt "kulturarv". What is the problem here? Att pengarna inte räcker till alla de tusentals kyrkor vi har i Sverige? Lägg pengarna på att bevara de tongivande då och låt alla kyrkor byggda efter 1920 bli bostäder åt hemlösa och studenter.

Mika sa...

Jag håller med fullständigt! Är själv ateist och helt emot all form av religion, men vill absolut inte se att vi förstör kulturarv och har ingenting emot att betala skatt för att behålla kyrkor. Dock helst tomma kyrkor. Måste passa på att verkligen berömma dig för en riktigt bra och välskriven blogg, hittade hit av en slump, men jag kommer garanterat tillbaka! :)