onsdag 7 september 2011

Total acceptans


Veckans vecka 6-tema är "I kroppen, i hjärnan" och bland de tänkta inspirationskällorna finns en fråga som jag tror mig kunna och tänker försöka besvara: "Vad får han ut av att spruta mig i ansiktet?". Jag vajade en del över huruvida jag skulle ge mig på det här inför en bloggpublik som inkluderar mina föräldrar, men vad fan, jag har varit vuxen rätt länge nu och de får väl sluta läsa här då. Jag kan naturligtvis inte lova att det följande gäller någon annan än mig men jag har i alla fall lagt ner en del tankeverksamhet på just detta.

Det är inte alltför lätt att prata om ansiktssprut eftersom kvinnor brukar anta att det antingen handlar om porrskada (vilket jag egentligen inte kan säga emot; jag är inte säker på att jag hade kommit på tanken om det inte hade förekommit i porr) eller förnedring och makt (vilket det liksom alla andra sexhandlingar kan göra i S&M-kontext, men det var inte det jag tänkte prata om här). Om vi slår ihop dessa två och ser på porrens ansiktssprut så ser vi att kvinnan i nittionio fall av hundra porträtteras som att hon vill det minst lika mycket som mannen. Det är inga maktdemonstrationer eller förnedringsscener utan kvinnan älskar det, och det är också hela poängen.

Det grundar sig i att jag har en komplicerad relation till min orgasm. En manlig orgasm är till att börja med, objektivt sett, ingenting stort. Den är lätt att ordna - insert somewhere close and preferably moist, thrust, repeat - och medan det finns mycket man kan göra för att göra den bättre och sämre så är den inget som i sig gör en älskarinna vidare stolt. Män bara kommer.

En kvinnlig orgasm, däremot, är betydligt svårare att uppnå och en definitiv källa för stolthet för varje rödblodig heteroman. Att en kvinna får orgasm är coolt, stort, åtråvärt, medan en mans orgasm är rutin. Jag vet att det finns män som har svårt att komma och kvinnor som kommer fem gånger så fort en snygg kille skickar en blick åt deras håll, men i allmänhet tror jag ingen emotsäger det föregående.

För mig är dock min orgasm något stort. Det är resan som är viktig, inte destinationen, men utan destination blir resan ändå poänglös. Därför är det vansinnigt sexigt när en kvinna visar att hon vill och tycker om att jag kommer, och ju mer hon tycker om det desto bättre är det, och om hon tycker om det för sin egen skull är det så bra det kan bli. Om jag gör något för henne genom att komma och det är ett ögonblick hon längtar efter, ingenting som bara kommer att ske och så är det inte mer med det.

Vidare är en manlig orgasm något obekvämt. En kvinna kan komma en ziljon gånger och sen en ziljon till och det ställer inte till med nånting. En man kan allt som oftast bara komma en gång, sen försvinner erektionen, känsligheten blir helt annorlunda och i alla fall i mitt fall ryker lusten all världens väg nästan varenda gång. Dessutom sprutar det ut något kladdigt och äckligt som måste göras av med och är orsaken till att man måste använda preventivmedel som själva alltid orsakar nån sorts trubbel.

Av de anledningarna är det sällan man bara kan slappna av, njuta och inte tänka sig för. Man måste behålla kontrollen så att man inte kommer för tidigt eller innan hon har kommit eller på fel ställe, och antingen gjuter man in kuken i gummi eller så ställer man till med ett jävla kladd och tvingar partnern att använda nåt som förmodligen innehåller hormoner som ställer till det ännu värre. Två kvinnor kan ha spontansex i vilken garderob som helst men så fort det är minst en man inblandad måste man fundera på vad man ska göra med biprodukten; om det inte vore för den skulle sex vara bra mycket mindre besvärligt.

Ett ansiktssprut i porrstil, med öppen mun och utsträckt tunga och allt, visar att hon vill att jag kommer precis nu och att det inte alls är kladdigt och äckligt och besvärligt utan något hon tycker om. Hon älskar även den biten av mig och tar med glädje emot den. Jag kan inte känna mig mer accepterad.

Det är det stora även om det finns mer att nämna. Det är härligt att hon litar så mycket på mig att hon försätter sig i en så utsatt position. Det är coolt att hon struntar i att andra anser det förnedrande, att hon inte är fast i det eller väljer att ignorera det för min skull. Man lär sig från späda år - vare sig det är sant eller inte - att män vill ha sex hela tiden och därför inte ska pressa kvinnor som inte alls vill lika mycket, men här släpper hon alla hämningar och älskar det. Och så är jag en visuell varelse och av någon anledning som jag inte tänker psykoanalysera älskar jag hur det ser ut.

Men det jag verkligen får ut av att spruta i ansiktet är att jag får känna mig älskad, bekräftad, litad på och totalt accepterad. Hon säger till mig att det inte är något fel på mig, att jag inte behöver behärska mig, att jag inte är äcklig, att hon vill ha hela mig inifrån och ut. Jag tror inte jag kan förklara det bättre än så.

7 kommentarer:

Hannah sa...

Wow. Bra inlägg. En dimension som det sällan pratas om. Mycket insiktsfullt.

Tanja Suhinina sa...

Tack! Jätteintressant läsning!

Jag vet att jag kanske skiljer mig från majoriteten, men för mig är manlig orgasm big deal, och jag blir jättestolt och nöjd med vad jag åstadkommit. För visst är det ju lite så att han hade ju kunnat komma genom att jucka lite, men poängen för mig är att han inte kom så, utan genom att jag gjorde nåt. Typ svettades på honom. Eller struntade i mjölksyran i underarmarna. Eller vad nu. Sen är manlig njutning på vägen till orgasm egentligen ännu större belöning, på samma sätt som att jag inte diggar när kille försöker få mig att komma utan diggar när killen försöker få mig att njuta.

Patrik sa...

Du kanske inte skiljer dig från majoriteten alls. Det här är bara så jag känner, det kanske är en enda stor missuppfattning. Vore inte min första.

Tack för berömmet, båda två. Jag var rätt nervös inför att lägga upp det här i och med hela förnedringsstigmat så det värmer att få så positiv respons.

Like A Bad Girl Should sa...

Intressant! Jag har tänkt på det här förut, men ofta ställt mig frågade till om manliga parter i sex själva tycker att deras orgasm r så självklar och enkel att MIN prestation egentligen inte är så himla intressant, utöver att vara tillåtande. Alltså, som i att "ställa upp på" eller tillhandahålla mer intressanta resor fram till den som prestation, för den är i sig själv inte så svår att åstadkomma. Och det har alltid känts lite tråkigt. Alltså jag finner det tråkigt när jag mest väntas tillhandahålla min kropp och låta den bli gjord med, istället för att göra själv.
Äh, you get it.
Jag tror ju nu inte att alla män väntar sig det heller, det var mest den sidan jag funderat över det på.
Vidare är det inte SÅ jävla lätt att servera orgasmer till män om man inte vet vad man håller på med, så ngn slags prestation känns det ändå som när folk är högljudda om hur trevligt det är. Alltså, I love scream queens, både på vita duken och utanför de, så att säga :)

Patrik sa...

Jo, det är ju en enorm ocean mellan någon som bara ställer upp och någon som anstränger sig; det senare är sjukt mycket härligare. Så fortsätt vara stolta och nöjda och om någon är högljudd om hur trevligt det är så har man gjort något bra.

Men jag får nog hålla fast vid att det i rent allmänna termer är rätt lätt att bara få en man till orgasm och i alla fall betydligt lättare med genomsnittsmannen än genomsnittskvinnan. Kanske lätt för mig att säga som levt i den här kroppen hela livet, men ingen annan har heller nånsin misslyckats med mig på grund av bristande teknik; när det inte har gått så har det varit något annat fel och då hade jag inte kunnat fixa det själv heller.

Mattias S sa...

Ja, bra inlägg. Även om det du beskriver skiljer sig mycket ifrån hur jag upplever det så är det ändå väldigt mycket kring känslorna inblandade som stämmer överens helt och hållet på mig också.
Så bra att du skrev även om det tog emot!

johan,karlskrona sa...

Tack för Din text. jag har själv inget behov av att komma här eller där, men om jag blir avsugen när jag kommer och hon då inte vill ha min säd på sig eller i sig, det värsta är om hon 'får det' i munnen och spottar ut det, då känner jag mig (mot bättre vetande) oälskad, oaccepterad och ...kränkt. Att hon inte vill ha något som kommer från min kropp, min sexualitet. I ett onenightstand gör det inget men i något kanske på väg att bli ett förhållande kan det vara dödsstöten.