onsdag 14 september 2011

Vilken överraskning


Jag har läst om den senaste barnporrhärvan som är unik därför att av de 24 åtalade är 23 kvinnor. Jag är med på att det är ovanligt och därmed har högt nyhetsvärde. Jag är med på att tidningarna sensationaliserar det för att sälja lösnummer. Jag är till och med helt med på att amatörpsykologerna tittar fram ur sina vrår för att förklara hur det här kunde hända.

Men. Kom igen. "Det här kommer jag aldrig att glömma"? "Det har ändrat min syn på mänskligheten"? Är det verkligen så chockerande att man inte måste ha en penis för att vara ett creepo? Vi har 24 personer som utbytt barnporr med varandra men det som vrider skallen är att de inte var karlar allihop?

Jag undrar vad man tidigare hade för syn på mänskligheten om det här fallet ändrar den. Nåt i stil med "män är onda, primitiva, lustdrivna djur och kvinnor är goda, ädla, upphöjda änglar", antagligen. Det är, tja, inte okej att män pysslar med barnporr men vi vet ju att de är såna, så visst, vi får väl leta reda på dem som går för långt och sätta dem i fängelse, men särskilt upprörande är det ju inte. Pojkar är pojkar.

Under tiden, i verkligheten, så finns det kvinnor som begår brott, köper sex, misshandlar och mördar. Ibland alltihop samtidigt. Varför man skulle tro att de inte också var kapabla att digga barnporr ligger rätt långt bortom mig.

Inga kommentarer: