fredag 20 januari 2012

Av mycket jävligt är detta det jävligaste


Eftersom man inte kan spärra mobilnummer på Nixlistan blev jag i går uppringd av en telefonförsäljare. Då jag per definition inte är intresserad - ingenting de kan erbjuda är värt mer för mig än att inte uppmuntra telefonförsäljning - försökte jag artigt avsluta samtalet, men den gubben gick förstås inte utan jag blev till slut tvungen att lägga på medan han pratade. Därmed påmindes jag om det jag förmodligen hatar allra mest med både telefonförsäljning och de där förbannade typerna som står utspridda på köpcentra och tågstationer och ska pracka på en telefonabonnemang när man passerar förbi.

Det är inte att de stör oskyldiga - även om det är jävligt nog - och det är inte att de förolämpar min intelligens med sina försök till hårdsäljning - även om det är jävligt nog - utan att de inte ens kan låta mig vara trevlig. Jag vill inte vara en skitstövel mot dem; de är bara människor som gör det här skitet för att överleva och de tycker förmodligen ännu sämre om det än jag gör. Jag tjänar inget på att jävlas med dem, så jag vill bara avsluta samtliga mellanhavanden, helst innan de börjat, och gå vidare med min dag.

Men det får man aldrig. Det spelar ingen roll om man säger nej tack, att man inte är intresserad, att det inte spelar någon roll vad de erbjuder för man vill inte ha ändå, de fortsätter prata och prata och prata och det absolut enda sättet att komma undan är att lägga på eller - om man har otur nog att stöta på dem ute i verkligheten - vända dem ryggen och gå sin väg. Det är inte så min mor uppfostrade mig.

Det är det riktigt jävliga, att skulden överförs på mig, som inte ens får betalt för det här. De har i alla fall tagit jobbet och får lön; jag försöker bara ta mig igenom min vardag och blir tvungen att behandla en medmänniska som skit för att lyckas med det. Det är inget jag mår bra av.

Dessutom förstår jag inte varför det måste vara så. Okej att de lyckas sälja genom att störa förbipasserande och ringa upp främlingar, så är det väl. Jag har rentav varit en av köparna under mina mindre holistiska år. Men händer det verkligen att en potentiell kund plötsligt ändrar sig efter att ha sagt nej, nej, nej, tack ändå hejdå, och händer det så ofta att tjattaktiken är lönsam? Eller är det bara så att slipsarna tror att den är lönsam, och kan de då inte vara snälla och dra åt sina slipsar lite för hårt en dag så att vi andra kan leva våra liv i fred?

5 kommentarer:

Mats sa...

Har också haft mycket svårigheter med detta men sedan jag började säga:

"Oavsett vad du säger eller säljer kommer jag inte att köpa något så vi kan lika gärna spara DIN tid och avsluta samtalet direkt"

så har alla gjort just det eftersom de alla jobbar på någon slags provision.

Patrik sa...

Du måste ha en mycket mer auktoritär och trovärdig stämma än jag, för det har aldrig funkat för mig. Jag har alltid trott att de har som direktiv att aldrig ge sig.

Simon sa...

- "Hej, jag heter ditt och datt och ringer från si och så, jag undr.."
- "Säljer du något så kommer jag inte att köpa det."
- "Okej då får jag önska en fortsatt trevlig dag."
- "Detsamma, hej då." -klick-

Jag har aldrig varit med om att detta inte funkat, men jag får i och för sig inte mer än ett eller två sådana här samtal i månaden kanske. Tar typ under tio sekunder och även om jag inte är direkt trevlig så känner jag mig inte otrevlig i alla fall. Har aldrig varit med om att någon vill fortsätta tjöta, jag tror tricket handlar om att knipsa av dem innan de hinner investera någon tid alls.

På stan vet jag inte, kan tänka mig att jag ser mer otrevlig ut så jag kan inte riktigt jämföra tror jag.

Patrik sa...

Har aldrig fungerat för mig. Vid tillfället i fråga sa jag "Jag är inte intresserad, vad det än är" och det tog han bara som uppmuntran.

Anonym sa...

Det finns många olika varianter på hur man har blivit bemött av telefonförsäljare. Vissa har tagit ett nej direkt utan krusiduller, önskat trevlig dag och lagt på, vissa har malt på i all evinnerlighet tills jag lagt på, och andra har slängt på luren direkt jag sagt "nej ta..." Klick!

Kan dock tänka mig att det är ett riktigt skitjobb. Jag har själv jobbat på kundservice med inkommande samtal. När vi någon gång, oftast i något uppföljande supportsamtal skulle ringa ut till kunderna fick man ibland en rejäl svordomsramsa direkt när folk lyfte på luren, eftersom de antog att man skulle sälja nåt. Inte alls kul.

Men jag förstår absolut vad du menar med att det är eländigt att måsta bli otrevligt för att bli av med dem. Ingen höjdare alls...