fredag 13 januari 2012

Bara djävulskap


Kristdemokraterna envisas med att kräva tvångssterilisering vid könsbyte. De vill ha utredningar och säger att frågan är juridiskt komplicerad, tycker att den bör tittas lite djupare på och att det är viktigt att de står fast vid försiktighetsprincipen. Och i mina öron låter allt som ursäkter.

Att den här frågan ens är en fråga är för mig obegripligt. Jag kan inte komma på en enda vettig anledning till att en enda människa skulle bry sig ett dugg om huruvida någon okänd steriliserar sig, men de här människorna lyckas gå ett steg längre och kräva sterilisering.

Jag försöker, men jag lyckas inte se detta som något annat än elakhet. Kristdemokraterna vill jävlas med transpersoner. Kanske för att de ska skärpa sig och sluta vara transpersoner; kristdemokraterna tror kanske att det går att bullya dem ur det tillståndet. Kanske för att de stör kristdemokraternas noga tillrättalagda samhällsdröm, och om man gör livet tillräckligt jävligt för dem så kanske de gömmer sig och inte syns, och så kan vi låtsas att världen består av blonda heterosexuella par som producerar söta barn.

Hur det än må vara så finns det inga ursäkter här. Kristdemokraterna och andra kantgrupper vill gärna dölja sin homofobi eller rasism eller vad det nu är de pysslar med bakom fina fasader, låtsas att det inte alls handlar om homofobi och rasism utan om att värna om familjen eller julafton eller inlagd sill. Men när vi når frågor som denna blottas sanningen, för det finns bara en förklaring kvar.

Steriliseringslagen är ändå inte det värsta exemplet. Den har jag - i alla fall fram tills nu - med god vilja kunnat tolka som någon juridisk kvarleva som vi bara inte hunnit avskaffa än. Värre är det med lagen om att eventuell nedfryst sperma eller sparade ägg måste förstöras vid könsbyte. Där har det aldrig funnits någon annan förklaring än djävulskap. Om man tycker det är en fantastisk idé, måste man inte då - för att vara intellektuellt konsekvent - också förespråka avrättning av eventuella barn som redan producerats av den presumtive könsbytaren? Men av någon anledning tror jag inte vi kommer att se Göran Hägglund vifta med just den flaggan.

6 kommentarer:

Simon sa...

Jag är horribelt dåligt insatt så jag kanske kliver rätt in och gör bort mig nu - vore inte första eller sista gången - men är detta en issue som transpersoner bryr sig om? Självklart är det efterblivet att inskränka egentligen vad som helst som inte skadar någon annan, men vill t.ex en person som på alla sätt identifierar sig som man någonsin genomgå den otroligt kvinnliga processen att föda ett barn?

Jag har även en allmän fråga som jag aldrig riktigt har fattat heller. Är det så att man måste sterilisera sig endast ifall man vill gå hela vägen med operationer och komplett könskorrigering etc, eller är det så att det räcker med att man vill ta hormonpiller och ändra könsstatus i passet för att det ska krävas?

Patrik sa...

De bryr sig tillräckligt för att det ska vara en issue. Jag tycker inte det är vidare konstigt heller; jag tror att rätt många kvinnor gärna skulle hoppa över själva förlossningen men om man vill ha barn måste det göras. Jag föreställer mig att det är väldigt individuellt.

Min uppfattning är att det är sent i den flera år långa processen som sterilisering krävs men vet inte exakt.

Simon sa...

Det känns förresten som en underlig sak att diskutera bland politiker överhuvudtaget, är det inte en rent medicinsk fråga? Antingen finns det en anledning baserad på könskorrigerings-proceduren eller så finns det inte det.

Återigen är jag för dåligt insatt för att avgöra själv, men visst måste det finnas någon form av sådan anledning? Om det inte finns det så undrar jag hur icke-kristdemokratiska politiker vid det här laget inte kört över kristdemokratiska politiker med rimliga argument som t.ex: "vi kan inte stödja elitistiska nazistfasoner".

Patrik sa...

Precis min poäng. Det finns ingen medicinsk anledning att göra det; det är bara en förlegad kvarleva som hålls vid liv av djävulskap.

Simon sa...

Oj! Då förklarar jag mig härmed helt oförstående.

Om jag låtsas för en stund att jag är en person som dels är rasist/homofob/etc och dels skulle kunna tänka mig tvångssterilisering av utvalda samhällsgrupper, så är transpersoner ändå inte i med på min hypotetiska topp 10-lista.
Våldtäktsmän och mördare? Kroniska alkoholister? Mongoloida? Där finns det åtminstone argument även om de är dumma.

Anonym sa...

Simon

För att få ändrad könsstatus juridiskt måste man vara steriliserad och det får man inte bli förrän den medicinska behandling är klar.

Transpersoner lever i flera år (minst två) som sitt önskade kön innan de kan sterilisera sig och inte behöver outa sig för varje butiksbiträde som vill se ID.

Vansinne!