torsdag 5 januari 2012

Den som inte tar bort luddet ska dö


Min tvättmaskin har gått sönder och jag har därför blivit tvungen att likt ett simpelt djur använda den gemensamma tvättstugan. Det är första gången jag reducerats till detta öde sedan nittiotalet och jag är inte förtjust i det men om det är det eller gå i smutsiga kläder eller köpa nya kläder dagligen så får det väl bli det här.

Detta olyckliga sakernas tillstånd har hur som helst gjort att jag än en gång är inblandad i bostadsrättsföreningars klassiska luddfejd, även om den verkar ganska sval och oaggressiv just här. Ni vet grejen, en standard-arga-lappen: man ska vid blod och död rengöra luddfiltret efter varje runda i tvättstuga, och den som inte gör det ska steglas. Orsaken till att det här problemet ens finns är att det gängse systemet gynnar den som bryter mot det. Det är ett recept på katastrof. Som tur är finns det en lösning. Jag tror jag först hörde den från min bror (en av två) och jag tyckte redan då den var genialisk.

I stället för att man rensar luddet efter att man tvättat, gör man det före. Det betyder att man aldrig någonsin behöver göra det två gånger (som man med nuvarande system måste om den som tvättade före inte rensat luddet) och om man låter bli att göra det drabbas man bara själv. Det löser hela luddproblematiken i ett svep. Det inför inte bara en automatisk motivation att göra rätt utan en immunitet från dem som gör fel. Det är faktiskt totalt briljant.

Det enda jag kan föreställa mig som man skulle kunna ha emot det nya systemet är att man har en känslomässig motvilja mot att rensa någon annans ludd. Det är en irrationell, ologisk, emotionell och meningslös invändning mot ett helt överlägset förslag, men eftersom människor är som de är garanterar det att den kommer att segra. Och fejden fortsätter.

1 kommentar:

Borknagar sa...

Då jag bott länge dvs 7.5 år i studentlägenhet så lärde jag mig detta system automatiskt direkt när jag började tvätta i den för studenter gemensamma tvättstugan. Det säger ju sig självt egentligen, att detta systemet är att föredra framför andra.

Måste dock höja ett varningens finger för folk som får tuppjuck av småsaker. Föreställ dig följande scenario. Fem personer i rad har struntat i att rensa luddet efter sig, det är nu 400% extra mycket ludd jämfört med normalt. Detta har skett på grund av olika anledningar t.ex. stress lättja och illvilja, inte så sannolikt men det kan ske. Kanske sker oftare i studenttvättstugor än i bostadsrättsföreningar, vad vet jag? Tant 75+ tillika vän av ordning kommer nu tycka att hon är olyckligt fördelad och starta gnällkrig i den lokala miljön. Jag vet att det inte är sannolikt men något man måste ha med i totalkalkylen över systemets förträfflighet. I övrigt är detta system överlägset på alla punkter!

Luddnettobidragare kanske gillar systemet mer än de som rensar bort mer än de lämnar? Diskussionen är intressantar än vad man först kan tro eftersom vi behandlar djupa delar av människans psyke här.