lördag 14 januari 2012

Mera djävulskap


Jag och Simon hade en liten konversation om tvångssterilisering och det sista han skrev fick mig att vilja tuta ut ett inlägg till. Låt mig först bara säga att även om jag sa att det inte finns några medicinska anledningar att sterilisera så kan jag inte svära på det. Jag är inte läkare, bara en intresserad och begåvad amatör, men jag har aldrig hört talas om någon anledning och kan inte komma på någon.

Framför allt är det inte medicinska argument som framhålls för tvångssterilisering, det är juridiska. Såvitt jag sett hävdar ingen att man måste sterilisera av någon oklar anledning, de tycker bara att man ska - eller, förlåt mig, att vi ska skynda långsamt och titta djupare och bla bla bla.

Över till Simon:

Oj! Då förklarar jag mig härmed helt oförstående.

Om jag låtsas för en stund att jag är en person som dels är rasist/homofob/etc och dels skulle kunna tänka mig tvångssterilisering av utvalda samhällsgrupper, så är transpersoner ändå inte i med på min hypotetiska topp 10-lista.
Våldtäktsmän och mördare? Kroniska alkoholister? Mongoloida? Där finns det åtminstone argument även om de är dumma.

Och det är just min poäng. De driver inte den här frågan för att de tycker det är viktigt att transpersoner steriliseras, eller för att det är en stor principiell fråga, eller för att den belyser deras värdegrund, eller för att fertila transpersoner hotar samhällets fortlevnad, de gör det för att de kan. Här finns en fråga där de kan vara vettlöst bakåtsträvande och komma undan med det, därför att just här och just nu är det möjligt att vara för tvångssterilisering av transpersoner.

Kommer vi att se kristdemokraterna förespråka tvångssterilisering av människor med genetiska sjukdomar eller andra tillstånd som kan göra det mindre lämpligt att skaffa barn? Givetvis inte. Inte för att en sån ståndpunkt vore sjukare eller mer vrickad än att förespråka tvångssterilisering av transpersoner - det är den inte - utan för att det kan man inte tycka i Sverige i dag.

Men just transpersonernas tvångssterilisering, den finns fortfarande kvar som lag i riket Sverige, och därmed är det socialt acceptabelt att vara för att den ska finnas kvar. Så det är de, så mycket det bara går. Inte av någon anledning som fungerar logiskt i det vanliga universum, utan bara för att de kan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väl skrivet. On topic: http://certatio.wordpress.com/2012/01/16/do-you-dare-to-go-allout/