tisdag 10 januari 2012

En värld utan jul


Nej, det handlar inte om Narnia. Betydligt mer prosaiskt än så, är jag rädd. Under en stillsam söndagsmiddag med föräldrar och mormor framkom inte bara att jag tydligen har sameblod (jag är urinvånare!) utan även att en lokal och uppskattad affär hade gått under efter att julhandeln gått sämre än väntat.

Jag har ofta hört att många säljande företag går back under större delen av året för att sedan ta sig upp ovanför plusstrecket i december och därmed få överleva ännu ett år. Med andra ord är det julen som håller dem vid liv och om den plötsligt hade eliminerats - förutsatt att det inte påverkade våra köpvanor i övrigt; jag antar att man skulle handla annat lite mer om man inte behövde shoppa julklappar men det skulle knappast väga upp - så hade de försvunnit tillsammans med den.

Det innebär alltså att om vi inte hade någon jul eller annan presentgivande högtid i vår kultur så skulle... det inte finnas några affärer? Eller, mer troligt, så skulle det finnas mycket färre. Köpkraften skulle koncentreras till ett fåtal affärer som kunde hålla sig gående på vanlig handel och resten skulle inte existera.

Det är märkligt och fascinerande, detta hur små kulturella quirks påverkar samhället. En del av det går tillbaka till biologi, en del till slumpmässiga händelser, en del till gamla traditioner som ingen orkat stampa ut än. Men det betyder också att det måste finnas sätt att studera detta. Alla kulturer har inte jul.

Jag är inte berest eller påläst nog för att reda ut det här på egen hand, så jag vänder mig till de smartaste och vackraste människor jag vet: mina läsare. Det måste finnas en industrialiserad, kommersialiserad kultur någonstans i vår värld som helt saknar en presentgivande högtid, även om Japan tydligen importerat julen. Någon av er har besökt den och är förmodligen djupt insatt i den. Hur ser det ut där? Är det ett fåtal butiker som alla besöker?

Och om vi själva importerade några presenthögtider och började bränna lika mycket pengar där som vi gör vid juletid, skulle affärerna föröka sig, skulle köpcentra börja gå bra igen, skulle kvarter efter kvarter tas över av det kommersiella? Finns det ett land där detta redan hänt?

5 kommentarer:

Matilda sa...

Alltså, min hjärna är inte riktigt igång just nu, så jag vet inte men tänkte på Singapore som ett land som importerat presenthögtider (julen i första hand då). Men det är ju samtidigt flerkulturellt (dvs har rätt många högtider, vilka som är presenthögtider vet jag inte) och jag vet inte hur stort julfirandet är egentligen, plus att det är väldigt kommersiellt även utan såna högtider. När jag var där hade de minst en årlig nationell rea/shoppingfestival (Great Singapore Sale), verkar som att den fortfarande finns kvar.

Matilda sa...

Angående att julen håller affärerna vid liv så funkar det väl lite åt andra hållet också - affärerna håller traditionerna vid liv. Jag har för mig att det fanns kommersiella skäl bakom lanseringen av både Alla hjärtans dag och Halloween i Sverige, och det är nog en del högtider som skulle kunna försvinna om man inte blev påmind om dem genom reklam och i affärer.

Patrik sa...

Har inte Halloween dessutom dött igen? Vill minnas att det hade en peak för några år sen och sen har svalnat.

Maria sa...

Visst skulle det nog shoppas mindre totalt utan jul, men en del av julhandeln är ju sånt som folk liksom sparar till jul. Om barnen behöver nya skidor så väntar man man och köper dem i julklapp osv, men om inte julen fanns så hade man köpt dem ändå, någon gång.

Kapten Rövskägg sa...

Tror du har helt rätt Maria. Mycket köp "sparas" till julen. Ibland är den en konsumtionsökare och ibland en konsumtionshejdare.