söndag 18 mars 2012

Spam spam spam, lovely spam spam spam


Eftersom gmails spamfilter är orealistiskt briljant så har jag inte privat några större problem med spam men på jobbet påminns jag konstant om att det är någon brutal procentsats av världens e-post som är spam - jag tror att det är 80% som brukar nämnas.

Det förvånar förstås alla som har en fungerande hjärna och/eller hängt på internet mer än ett dygn, vilket vid det här laget torde vara åtminstone snart sagt varenda svensk och en signifikant andel av världens befolkning i övrigt. Logiken säger att spam skulle försvinna om den inte fungerade, men för att den ska fungera måste någon falla för den och vem kan rimligen vara så dum/naiv/spräcklig?

Det finns förstås såna människor och vi har väl alla läst ett par humorblandade skräckhistorier om människor som glatt pytsat iväg pengar till uppenbara bedragare och aldrig sett röken av sin surt förvärvade cash igen. Men jag tror ärligt talat att de är i en väldigt liten minoritet och att de spammare som faktiskt plussar på sitt spammande är få.

Orsaken till att spam fortfarande fyller universum är inte att spam fungerar, utan att folk tror att det fungerar. Pengarna ligger inte i att blåsa människor som får spam, utan i att blåsa människor som skickar spam. Jag tror att det är försäljning av e-postadresslistor som driver hela industrin. Dumspån tror att andra människor är ännu större dumspån, köper adresslistor, skickar ut en massa spam, gör inte en spänn, och säljer adresslistan till något annat dumspån.

Offren är därmed inte de spammade utan spammarna. Å ena sidan är det trevligt att spammare betalar pengar för luft; å andra sidan är det trist att adressförsäljare får betalt för luft. Men på det hela taget ser jag hellre att parasiter parasiterar på andra parasiter än på resten av oss.

2 kommentarer:

Maria sa...

Kollade min spam nu. Ögonkirurgi, alkisrehab och humidorer. Känns ändå som den blivit lite intelletuellare de senaste åren. Det kanske finns hopp!

Okej, lite penisförstoring också, men antalet har minskat avsevärt.

BlitzkriegBlepp sa...

Jag har hört att 99% är spam.