fredag 30 mars 2012

Varför får jag veta allting sist?


När jag först blev sexuellt aktiv för ungefär halva mitt liv sen så var manliga p-piller ett par år ifrån att testas på människor och de har förblivit ett par år ifrån att testas på människor. Allt eftersom åren gått har jag insett att manliga p-piller inte vore en så fantastisk grej som jag först föreställde mig - jag begrep ingenting om hormoner eller bieffekter utan ville bara ha något jag kunde använda - men det gör mig inte mindre irriterad över att det knappt finns några alternativ.

Äventyr i preventivmedelvärlden har sen dess lärt mig att hormoner suger stenhårt. Eftersom kondomer också suger stenhårt - om än på ett mer hanterligt och mindre konstant sätt - så finns det inte så hemskt mycket kvar. Hur kan vi efter alla dessa årtusenden ha misslyckats med att uppfinna ett vettigt preventivmedel?

Tydligen har vi inte det. RISUG använder inga hormoner, är minimalt invasivt, varar i tio år, är reversibelt, kostar knappt nånting, har inga biverkningar, och jag är förbannad över att jag inte har hört talas om det förrän nu, men ännu mer förbannad över att det inte redan finns tillgängligt för precis alla män i hela världen utom möjligen sentineleserna.

Det här borde finnas överallt. Inte bara borde man kunna knalla in på vilken vårdcentral som helst och få det, vi borde utföra det rutinmässigt. Varenda trettonårig pojke borde få ett brev hem där det står "Nu är det dags att fundera på RISUG". Föräldrar som vill låtsas att deras söta barn inte har sex kan formellt dra åt helvete; det är fan så mycket viktigare att tonåringar inte får barn än att deras föräldrar får leva i liljevit självbedragelse.

Visst, det måste testas och utvecklas och godkännas för bruk i varenda land och en massa sånt som drar ut på tiden men är ack så viktigt. Det är inte mycket jag kan göra åt det, men jag har i alla fall skrivit upp mig för att få information och den dag de vill ha försökspersoner står jag först i kön om jag så behöver kniva ner dem som var snabbare. Jag hoppas alla mina läsare gör samma sak. Utom det där med nerknivandet.

1 kommentar:

Derevko sa...

Oj, vad intressant! Tack för länken.