fredag 7 september 2012

Utveckling hatar mig


Jag märker rätt ofta att jag inte fungerar som andra. Program jag älskar slutar utvecklas eftersom alla andra hatar dem. Program alla andra älskar är otympliga, krångliga och meningslösa för mig. Om ett program gör exakt det jag vill är det ett tydligt tecken på att det snart inte kommer att finnas längre. Uppdateringar tar bort problem jag aldrig haft och knappt kan föreställa mig att någon kan ha, samtidigt som de lägger till problem som förstör programmet för mig. Grundläggande funktioner försvinner och ersätts av funktioner ingen rimligen kan uppskatta, och det framställs som ett briljant framsteg för mänskligheten.

Det har dock sällan varit så illa som just i dag. När jag började löpträna på allvar för sisådär fem år sen fick jag av en arbetskamrat tipset att det numera fanns fantastiska tingestar som via GPS höll koll på hastighet och distans och allt möjligt och kunde ställas in att pipa när man sprang för långsamt. Jag skaffade genast en Garmin Forerunner 305 och två veckor senare förstod jag inte hur jag någonsin hade tränat utan den. Jag ställde in den hastighet jag ville springa i och sen bara kutade jag iväg i slumpmässig riktning, taktlarmet sa åt mig att öka när jag borde öka och när det var dags att dra mig hemåt visste jag precis hur långt jag hade sprungit. It was brilliant.

Jag slet ut batteriet och köpte en ny, slet ut batteriet på den och var inriktad på att köpa en tredje. Tragiskt nog hade den slutat säljas så jag knallade till Löplabbet och frågade vad man skulle köpa om man älskade Forerunner 305. Svaret blev Forerunner 310XT, så den tog jag hem.

Och upptäckte att den inte har något taktlarm. Orsaken till att jag skaffade en löparklocka till att börja med. En väldigt grundläggande och simpel funktion, så uppenbar att jag var tvungen att kolla igenom menyerna fyra gånger och konsultera Google innan jag accepterade att den inte fanns. Det finns larm för allting annat: tid, distans, puls, allt möjligt. Men inte fart. Funktionen är borttagen.

Det finns en workaround som stäcks av ett annat besynnerligt beslut. Det finns taktzoner man kan ställa in, typ att "löpning" är mellan 04:45 och 05:00 per kilometer, "snabb löpning" är mellan 04:30 och 04:45 eller whatever, och den kan varna när man rör sig utanför en sådan zon. Det kräver krångligare inställningar, men det går. Så jag ställer bara in en zon som 00:00-04:30, en som 00:00-04:35 och så vidare, problem löst?

Föga. Taktzoner kan inte överlappa. Har jag zonen 00:00-04:30, då måste nästa vid Gud börja på 04:30. Det blir till att springa exakt mellan 04:30 och 04:35 och varnas när jag kommer upp i 04:29, vilket händer ungefär hela tiden. Så för att lyckas simulera huvudorsaken till att jag har en löparklocka måste jag före varje löprunda ställa in en ny taktzon och använda en krånglig procedur för att säga till klockan att jag vill använda den. Och detta är min förra klockas efterföljare, the next evolution.

Hjälp mig här. Jag har både löpare och icke-löpare i min publik. Är en "öka takten"-funktion verkligen något helt meningslöst, inte bara överflödigt utan så aggressivt värdelöst att funktionen måste tas bort för att inte stöta de miljoner löpare som måste klicka sig förbi den i menyn och blir lite mer förbannade varje gång?

8 kommentarer:

Mats sa...

Som aktiv löpare som själv använder exakt samma klocka sedan lite mer än 2 år kan jag säga att jag i princip aldrig saknat denna funktion.
Jag upplever att klockans GPS är ganska tillförlitlig över tid/distans men i det enskilda ögonblicket kan det ibland variera rätt tokigt.
Vill jag tvunget hålla en viss tid använder jag datafältet "lap pace" och ställer in klockan på att "lappa" varje km. På det viset får jag varje km se tiden det tog och kan dessutom när som helst under kilometern få reda på hur jag ligger till genom att kolla på klockan.

Vidare är hastighet en konsekvens av din motor/effekt och terrängen och eftersom terrängen ofta ändras under en löprunda (platt, upp/nerför) är det sällan intressant att hålla exakt samma hastighet no matter what. Istället är det intressant att hålla motorn på eller runt en viss effekt, vilket ute på den enskilda löprundan är mer eller mindre din puls (över tid kommer löpekonomi med stegfrekvens, hållning, muskelstyrka och -fysiologi också att påverka din motors effekt). För min egen del är det enskilda fältet som jag tittar mest på när jag springer således antingen min puls eller i mitt fall pulsprocent av max, eftersom jag gjort både maxtest/VO2-max-test/laktat-test och således vet ganska exakt vilka pulszoner jag vill ligga i. Och dessa zoner brukar resultera i vissa typer av hastigheter men dessa hastigheter varierar lite från pass till pass, dels med terrängen men också dagsformen. Men det spelar ingen roll eftersom effekten på min kropp bestäms till största delen av vilket arbete den utför, inte vad resultatet av arbetet blir. Resultatet av effekten är bara intressant vid tävling, men jag märker ju hela tiden av att jag blir snabbare eftersom klockan också mäter distans och fart men för mig är det alltså sekundärt. Iallafall vad den är för stunden som jag skrev. Visst är jag intresserad av att veta mina km-tider eller vad milen gick på, men det får jag alltså på köpet.

Jag tror att jag tränar färre veckomil än du eftersom jag inte springer marathon utan bara halvmara och the occasional Lidingö (som nu i år) men sättet att träna på med intervaller/snabbdistans/långdistans är enligt de flesta träningsprogram jag satt mig in i ganska lika. Och då är första riktmärket puls/pulszon och först andra riktmärket km-tid. Som exempel springer jag långdistans i zonen 135-150/74-82% vilket oftast ger allt mellan 4:45-6:00 i kmtid.

Patrik sa...

Jo, jag vet ju det där om backar och effekt och allt, men den här funktionen har fungerat fantastiskt för mig i fem år, även på tävlingar där man ju har något objektivt att jämföra sig med. Jag kan själv on the fly justera för uppförsbackar (det är okej att det går långsammare) och nerförsbackar (spända abs, framåtlutad ställning, rulla på, var nöjd).

Visst är puls en bra mätare på alla möjliga sätt men jag vill främst springa fort och om jag ska snitta 05:00 över 42 kilometer vill jag i förväg veta att jag klarar det över signifikanta sträckor. Man får inga priser för att hålla 82% av sin maxpuls över ett maraton.

Framför allt: okej, du använder inte funktionen. Skulle det störa dig att se den i menyn? För annars förstår jag inte varför man tar bort den.

PS: jag visste inte du skulle springa Lidingöloppet! Borde verkligen göra det igen, om inte annat så för att du om en månad kommer att ha ett bättre pers där än jag.

Klara sa...

Ehhhh, jag löptränar inte men det låter som en grundläggande eller i alla fall väldigt praktisk funktion. =Du är har rätt att bli upprörd.

Mats sa...

Det skulle självklart inte störa mig att ha funktionen i menyn så på det viset kan jag i sak hålla med dig om att det är trist när man inte bara lägger till funktioner till nya versioner av en löparklocka i detta fallet.

Men jag förstår fortfarande inte vad du ska ha funktionen till. Du vill ställa in att klockan ska varna när du inte håller t.ex. 5:00 / km under ditt maratonlopp. Detta antar jag att du vill göra för att du vill springa ett maraton på 3h31min. Så länge inte banan är rak, helt platt och utan andra löpare förstår jag inte varför du tror det är rimligt att du ska hålla en exakt jämn hastighet över varje 50-metersdel av den sträckan. Det verkar helt enkelt väldigt orimligt. Om jag springer t.ex. GV och vill hålla en km-tid på säg 4:40, då vill jag att klockan talar om för mig 1) vad varje km går på 2)vad min nuvarande snitthastighet på aktuell km är 3)min aktuella hastighet (dvs 12km/h i ditt fall) i den ordningen och i klart fallande intresse. Över 21 km hamnar då mina km tider på mellan 4:30-4:50 av naturliga skäl.

Du är vad jag förstår en ganska uttalad vanemänniska så har du nu sprungit på ett sätt i 5 år så vill du fortsätta med det. Men försök nu övertala mig om vad som är så bra med din funktion i relation till det jag skrivit ovan.

Björn sa...

Verkar helt jävla sjukt att man inte kan byta batterier på de små djävlarna. Men det var väl för uppenbart?

Patrik sa...

Mats: Jag är inte här för att övertala dig, funkar pulsmetoden för dig så är det toppen. Jag vet som sagt att backar etc påverkar, även om det är mindre än man kan tro så länge man har backteknik och inte ger sig in på - för att ta ett exempel ur luften - Lidingöloppet.

Det jag har funktionen till är att bara kunna springa på, gå i trance, njuta av miljön, kolla in publiken och lösa världsproblemen utan att fundera över huruvida min hastighet dippar. Hur bra puls än är när man tränar för hälsans skull så är den för mig sekundär; jag gör det här för att få bra tider.

Om du använder "snitthastighet på aktuell kilometer" så vet jag egentligen inte vad vi inte är överens om. Det är inte exakt samma sak men väl nära nog.

Och om du är med på att de bara borde ha lämnat kvar funktionen så vet jag verkligen inte vad vi inte är överens om. Det är den grejen som stör mig.

Björn: Om jag fattat manualen rätt kan man faktiskt byta batteri i 310XT.

Patrik sa...

Nu när jag första gången testat taktzonfunktionen kan jag säga att den fungerar mycket märkligt och inte alls på ett sätt som motsvarar taktlarm, och dessutom fungerar inte autoetapp när man har den igång. Så det finns inte ens en krånglig, halvdan workaround.

Och så glömde jag svara på det om träningsprogram. Jag följer Anders Szalkais Stockholm maraton-program, och jag kan inte minnas att det ens nämner puls.

Björn B sa...

Varför kan man inte byta batterier i 305an är ju då den uppenbara följdfrågan!