lördag 21 november 2009

Dessa hjärtan och kärl


Det har i många år bedrivits stegrande kampanjer för att dra in pengar till forskning kring hjärt- och kärlsjukdomar. Ett av argumenten är att dessa sjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Detta är sant, men det hör också till saken att vi vet väldigt, väldigt mycket om dem.

Jämför med cancer, den näst största dödsorsaken. Vi vet en hel hög saker som kan orsaka cancer, en hel hög saker som tycks motverka cancer, och en del om hur man bekämpar uppkommen cancer fram till en viss punkt, då det bara är att pumpa in knark och hoppas på att det går fort. Det vi vet är ganska vagt och osäkert; vissa röker två paket om dagen i sextio år utan att få lungcancer medan andra knappt kan titta på en cigarett utan att börja hosta upp luftstrupen. Det finns helt enkelt oceaner av kunskap som vi inte har när det gäller cancer.

Det är en ganska stor skillnad mot hjärt- och kärlsjukdomar. Vi vet vad som orsakar dem: att sitta still och äta smör i femtio år. Även människor med anlag för hjärtproblem kan förbättra sina odds astronomiskt genom att cykla till jobbet och inte hälla fett i sin mat. I stället för att preventivt bekämpa sjukdomarna vill man spendera pengar på att ta reda på hur man tar sig ur denna situation man själv försatt sig i.

Jag har naturligtvis inget principiellt emot forskning kring hjärt- och kärlsjukdomar, men jag vet var mina medicinska donationspengar går och det är inte dit, det är raka vägen till cancerforskningen. Sen springer jag ett par mil före en mager frukost och om mitt hjärta nånsin går åt helvete så ska det i alla fall inte vara mitt fel. Cancer kan vi alla få, men hjärtproblem skaffar man sig.

Inga kommentarer: