torsdag 9 september 2010

Jag tycker inte om kvinnor


Jag läste en gång en forumtråd om en kille som drabbats av Nice Guy Syndrome (och inget ont om honom; jag är själv ett långt gånget fall med föga hopp om tillfrisknande) och motargumenten var de vanliga, bland dem en anklagelse om att han egentligen inte tyckte om kvinnor. Det är inte ett ovanligt uttalande, och varje gång jag hör det tänker jag samma sak: Det är klart han inte gör. Det gör inte jag heller, och inte bara för att jag rent allmänt inte tycker särskilt bra om människor.

För det första finns det över tre miljarder kvinnor. De utgör en knapp majoritet av mänskligheten. Hur ända in i fjorton arter medelstora leguaner ska man kunna uttala sig generellt om en så vansinnigt stor och mångfacetterad grupp? Man måste vara ordentligt förtjust i sina medmänniskor för att utan vidare deklarera att man tycker om kvinnor.

Det andra - och, i min mening, större - problemet är att det enda man kan jämföra kvinnor med är män. När man pratar om kvinnor är det i relation till män och när man pratar om män är det i relation till kvinnor. Om man säger att kvinnor är smarta betyder det att män är dummare. Om man säger att män är starka betyder det att kvinnor är svagare. Om man säger att man tycker om kvinnor säger man samtidigt att man tycker illa om män. Annars är uttalandet meningslöst. Att det är socialt accepterat att säga det ena men inte det andra är bara ännu en anledning att ha svårt för folk.

Sist rasismen var mainstream i Sverige var jag inte gammal men dock gammal nog att ha en åsikt som jag givetvis - ni känner mig - spred vitt och brett. Då den inte infattades i nyss nämnda mainstreamrasism fick jag ofta höra dumheter som att jag skulle "gilla" invandrare. Då detta kom från vänner och släktingar ville jag helst säga "Men Gud, jag gillar ju knappt er". Hur skulle jag då kunna gilla tusentals människor som jag aldrig hade träffat och vars enda gemensamma nämnare var att de inte fötts i Sverige men nu befann sig här?

Sålunda: jag tycker inte om kvinnor.
Jag tycker inte om bögar.
Jag tycker inte om judar.
Jag tycker inte om negrer.
Jag tycker inte om invandrare.
Jag har faktiskt ingen särskild åsikt om någon av ovanstående grupper. Det är mig totalt irrelevant om någon har en vagina, idkar karlsex, går till synagogan, har brun hud eller bytt hemland. Det är inte de kriterierna som avgör vad jag tycker om en människa. Det skulle betyda att jag avskyr män, heteron, ickesemiter, vitingar och infödingar, och skulle det inte göra mig till ett rätt stort svin?

Inga kommentarer: