onsdag 3 november 2010

Den mörke riddarens näste fiende


Jag känner mig ovanligt nördig i dag vilket råkar passa väl ihop med - och kanske rentav vara orsakat av - att jag fick reda på att nästa Batmanfilm kommer att heta The Dark Knight Rises och att skurken inte kommer att vara The Riddler.

Jag ska erkänna direkt: jag är en skambefriad hämningslös anhängare av Dark Knight och Christopher Nolan har mig veterligen aldrig gjort en dålig film. Jag ser därför enormt mycket fram emot den tredje Batmanfilmen även om jag i mitt stilla sinne undrar hur den rimligen ska kunna vara lika bra som Dark Knight.

Däremot var det lite av en besvikelse att The Riddler inte kommer att vara med. Om de skippade frågeteckenkostymen (den fick gärna lov att fortsätta vara grön) tror jag att en skadad, störd man som begår brott bara för att tvångsmässigt kunna lämna ledtrådar efter sig skulle kunna bli en riktigt bra skurk i den senaste Batman-inkarnationen. Vi vet sen tidigare att Mr Freeze inte heller kommer att dyka upp (men det kunde vi nog räknat ut själva) och den stora frågan är då vilka skurkar som rimligen finns kvar. När Jokern och Two-Face redan varit med och The Riddler och Mr Freeze strukits så finns det inte så många kvar som andra än seriefansen känner till. Nu behöver det inte vara ett jätteproblem; Scarecrow och Ra's al Ghul var nog nya för de flesta av Batman Begins biobesökare.

Låt oss först stryka alla som man inte kan få att fungera i den magibefriade värld som Nolans Batman lever i. Visst, i serien är Ra's al Ghul odödlig, men det är inte nödvändigt för hans karaktär. Däremot är det ingen större poäng med Clayface om han inte kan byta form, Man-Bat om han inte förvandlas till ett bevingat monster (och borde han inte enligt namnet vara en fladdermus som förklär sig till människa och bekämpar brott?), eller Killer Croc om han inte är en superstark krokodilmänniska. Bort med det gänget.

Bland dem som finns kvar finns två uppenbara val, så låt oss få dem ur vägen först.

Catwoman: Alla hörde Lucius Fox påpeka att Batmans nya rustning var kattsäker och drog genast slutsatsen att näste skurk är Catwoman. Förhoppningar ditåt henne grundar sig nog huvudsakligen i att fansen vill se ännu en het brud i skintight läder, för en särdeles intressant karaktär har hon aldrig varit; bara en fasadklättrande inbrottstjuv som ibland hånglar upp Batman. Det senare draget kanske skulle kunna bli något. Ungefär som i Batman Returns kan Bruce Wayne kära ner sig i Selina Kyle medan Batman slåss mot Catwoman. Det är inte en hopplös idé, men det har redan gjorts och det är inte i samma klass som historierna i Nolans filmer.

Man kanske kan arbeta med Catwomans aspekt som en specifik kvinnornas förkämpe. En prostituerad som får en ung skyddsling och slår tillbaka, kanske blir fanatisk, manshatande... en begriplig antihjälte. Jag vet inte hur det ska passa ihop med situationen i slutet på Dark Knight, men det är i alla fall en idé.

The Penguin: Hoppas inte det. Vad har den här killen egentligen att komma med? Ett fult plyte, en fjollig hatt och eventuellt några missbildningar och ett ohälsosamt intresse för ornitologi. Det är allt. Om man tar ifrån honom hans hightech-paraplyer så står han tafatt och tittar på medan Batman rensar upp i Gotham City, och låt oss för fan hoppas att han inte får några hightech-paraplyer. Ut med pingvinen.

Vilka finns då kvar? Förvånansvärt många, även om jag självsvåldigt stryker de mest obskyra. I bokstavsordning:

Anarky: En genial och filosofiskt lagd terrorist, utan superkrafter, som kämpar för de små och förtryckta och arbetar för anarkism. En skurk som på många sätt är Jokerns jämlike och motsats. De är båda "agents of chaos" men Jokern gör det han gör för att det roar honom, för att han vill se världen brinna. Anarky har en stark inre övertygelse som driver honom. Om han får slåss mot Nolans Batman kan det visa sig att Bruce Wayne, stenrik och lagens förkämpe, kanske inte har rätt hela tiden.

Bane: Han fick en tragisk runda i Batman&Robin, men den inkarnationen har bara namnet och (i viss mån) utseendet gemensamt med serieversionen. Seriens Bane är mycket intelligent och lyckas besegra Batman genom att släppa alla fångarna fria från mentalsjukhuset Arkham så att Batman måste springa runt och fånga in dem igen. När han är helt utsliten väntar Bane på honom och bryter hans rygg. Ett litet aber är att Arkham tömdes i Batman Begins och man kanske inte ska göra om det i samma filmserie. Å andra sidan fanns det två Dödsstjärnor.

Cluemaster: Han är en mindre känd Riddler. Lämnas därhän.

Deadshot: En lönnmördare som vill dö men inte begå självmord. I stället begår han allt otäckare brott och klär sig så osubtilt som möjligt i hopp om att dödas av polisen, någon livvakt, eller kanske Batman. Jag vet inte om det håller för en film och även om det gör det så finns det andra skurkar som gör samma sak fast bättre.

Harley Quinn: Nu börjar vi komma någonstans. Med henne kan vi ha med Jokerns ande trots Heath Ledgers död och det nästintill omöjliga i att ersätta honom. Enligt backstoryn var hon ursprungligen Jokerns psykiater men han snackade sig in i skallen på henne (vilket är precis vad Ledgers Joker var bäst på) och nu dyrkar hon honom.

Harleys förhållande till Jokern är serievärldens klassiska abusive relationship; han behandlar henne som amöbor i skit och hon bara kommer tillbaka, övertygad om att det är hans sätt att visa att han älskar henne och att det bara är hon som förstår honom. Det är kanske inte samma stora skala som när Jokern försökte bevisa att alla människor är onda innerst inne, men det kan bli nästan hur bra som helst.

Mad Hatter: Om han inte såg så förbenat fånig ut så vore inte tanken på ett ondskefullt geni med klara pedofilvibbar helt omöjlig. Han behöver ju inte faktiskt kontrollera människor med sina hattar, men vad kan han då pyssla med? Hypnos?

Maxie Zeus: Knäppgök som tror att han är Zeus och använder mojänger för att skjuta blixtar omkring sig. Tror inte ens Nolan kan göra det här bra.

Poison Ivy: Många verkar skriva av henne då hennes giftiga biokemi och kontrollerade växter är för övernaturliga för Nolans Batman. Jag håller inte med. Precis som med Ra's al Ghuls odödlighet kan man ignorera de bitarna. Gör henne till en eko-terrorist, en fanatisk miljökämpe som lugnt dödar människor för att rädda skogarna. Det är klart hon hatar Gotham City, detta miljöförstörande monument till mänsklighetens våldtäkt av naturen, och vi har den moraliska kampen färdig med en hjälte som sätter människan först och en skurk som inte förstår varför man ska bry sig mer om människor än igelkottar.

Ventriloquist: Personlighetskluven buktalare vars gangsterdocka representerar hans brottsliga personlighet. Buktalare har tyvärr en inneboende fånighet som inte kan tvättas bort.

Zsasz: Han har flera fördelar. Han var med i två scener i Batman Begins så han finns redan i Nolans universum, han är en samvetslös seriemördare, och han har en lättarbetad gimmick, detta att han skär ett streck på sin kropp varje gång han dödar någon. I serien skar han en gång ett streck för mycket när han trodde att han hade dödat ett offer som senare visade sig ha överlevt, och det fick honom att klättra på väggarna. En skapligt knäpp, tvångstankedrabbad mördare, alltså. Det har potential, men frågan är om det finns så mycket mer att vaska ur honom än just det. Han har ingen ideologi, inga planer, han vill bara döda.

Jag har säkert missat några stycken, men troligen ingen som kommer att ha en rimlig chans att figurera i nästa film. Vem ska vi då gissa på? Tyvärr tror jag på Catwoman och om det är någon som kan göra något bra av det så är det Nolan, men om det inte blir hon så tror jag att Anarky, Bane, Harley Quinn, Poison Ivy och Zsasz har hyggliga chanser. Min favorit? Hur gärna jag än vill se en vettig version av Bane och hur bra jag än tror att Anarky skulle kunna bli så lägger jag min röst på Harley. Frågan kvarstår hur bra man kan visa hennes förhållande till Jokern utan att visa Jokern, men jag litar på bröderna Nolan. Hela vägen.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Detta känns som något vi redan pratat om. Vid mer än ett tillfälle.

Först vill jag tacka för att du med detta fick mig att sträcka mig över till bokhyllan och dra fram The Long Halloween, Haunted Knight och Dark Victory. Jag ryser bara jag tänker på dem.

Jag tycker inte detta är den stora frågan utan vad jag vill se är när de ska dra in alla bra "side-kicks". En ensam-är-stark Batman i all ära men det är så extremt mycket intressantare med hans faktiska vänner.

Utan att ge bort för mycket från fantastiska berättelser som bloggens läsare kanske inte fått tillfälle att läsa (men borde) så skulle de definitivt kunna bygga kring Robin, Nightwing, Batgirl, Oracle, Huntress och så vidare. Jag vill se mer Birds of Prey!

Jag personligen hoppas på en bra Robin start med simplare skurkar. Det finns så mycket mer att ta av maffian i Gotham som de än så länge låtit hänga ganska löst (se mina tidigare läsförslag).

Jag måste sortera upp mina serietidningar. Eller rättare sagt sortera fram de serierna jag vill läsa om nu när jag kommit in på dessa tankarna.

Hemläxa:
Identity Crisis
Hush
All-Star Batman & Robin

Läs, sen kan vi prata mer.

Patrik sa...

Nån Robin kommer det inte att bli och där kan du citera mig. Hela grejen med sidekicks är väldigt serietidning och väldigt lite realism. Batman behöver inga sidekicks och vill inte ha några. Han vill kunna sluta, inte dra in fler i det.

Hur ska du sen få in de här karaktärerna? Nightwing var Robin till att börja med, Batgirl vet jag inte ens hur många versioner det finns av och det går fan inte att heta Batgirl, Barbara Gordon är för tillfället vad vi i branschen kallar för "väldigt liten" osv.