onsdag 10 november 2010

Varför torska?


Hanne Kjöller skriver i dag intelligent och intressant om asiatisk prostitution. I sin text ställer hon också frågan om varför en ung, snygg kille nånsin skulle gå till en prostituerad. Varför betala för något som man kan få gratis? Vad är det man är ute efter; är det just att våldföra sig på en annan människa?

För vissa är det kanske det. Med tanke på alla inriktningar och fetischer det finns där ute så finns det otvivelaktigt män för vilka själva poängen är att hon bara låtsas vara med på det. Att de har all makten.

För andra är det nog, som en av mina stadiga läsare föreslog i en tidigare kommentar, att man helt enkelt inte kan be sin fru/flickvän/one-night-stand om vissa mer exotiska önskemål. Det finns saker man inte tar upp med någon man inte betalar för att inte bry sig.

Men jag tror att för de flesta handlar det om att när man betalar för det är det okomplicerat, fritt från skuldkänslor, fritt från politik, fritt från tankar på någon annan. På många sätt är Pretty Woman inte en chickflick utan den ultimata manliga fantasin. En toksnygg flickvän som bara finns där. Inga bråk, inga krav, inget krångel.

Är det en särdeles hög drift? Givetvis inte, men jag tänker inte låtsas som om jag inte förstår den. Kan man inte bara runka? Det är en motfråga som säkert dyker upp men som jag har svårt att förstå. Det handlar inte om att få orgasm. Det kan man naturligtvis fixa själv. Men om sex är vin är masturbation en halv klunk ljummet vatten. De rör sig möjligen i samma universum, men definitivt inte i samma galax.

Jag har suttit ensam och läst prostituerades annonser (och jävlar vad det finns såna och jävlar vad de är tydliga, det trodde jag i min naivitet faktiskt inte) och emellanåt händer det att jag glömmer varför jag borde låta bli. Jag minns alltid att det finns en orsak men jag kan inte alltid minnas vilken den är. Varför skulle just jag vara så förbannat helig?

Om jag någonsin agerade på den känslan så skulle det sluta med en explosion av självförakt, att min värld blev något mörkare och att kvinnan i fråga gick därifrån med pengarna utan att ha gjort något mer för dem än att dyka upp, vilket vore en osannolikt optimal kväll för henne, och just där har vi väl den egentliga anledningen att låta bli.

För att genomföra något sånt måste jag glömma - i alla fall för stunden - att den andra människan är en människa. När jag tänker på hur sociopat jag ibland känner mig och sen inser att det tydligen finns miljoner män som är kapabla till en känslobortkoppling som jag inte är i närheten av vet jag inte om jag ska vara glad för min egen skull eller gråta för världens.

5 kommentarer:

Abundance sa...

Jag känner igen mig i det du skriver, har själv suttit där och tittat på prostituerades annonser och tänkt "varför inte?". När det var flera år sedan man var med en kvinna (och jag är inte tretti fyllda) så känner man lätt att man har rätt, att livet är kort och man trots allt bara är människa. Men jag har aldrig gjort det och kommer nog aldrig göra det, för som du tror jag att resultatet skulle bli ett ohanterligt självförakt. Förutom då att det skulle vara helt värdelöst eftersom det jag vill ha inte är en "knulldocka" utan fysiskt manifesterad kärlek, glädje, värme och njutning.

Min enda invändning mot det du skriver är att jag tror inte att relationen torsk-hora behöver se utt på ett enda sätt. Precis som ett äktenskap kan vara himmel eller helvete så tror jag att det är reellt möjligt att köpa/sälja sex och att det är en positiv upplevelse för båda parter med ömsesidig respekt och omsorg. Att det i praktiken väldigt ofta inte ser så ut är väl bara ytterligare en pinne på den mänskliga naturens minuskonto...

Stockholm Under Ytan sa...

Inga tårar räcker till för det här. Det är sorgligt.

Patrik sa...

Det är klart att det är teoretiskt möjligt för prostitution att vara harmlöst; det finns kanske rentav en och annan sund stabil hora som tycker det är toppen och ett par välsignat hangupbefriade torskar. I en perfekt värld skulle jag inte ha något emot prostitution (okej, i en PERFEKT värld skulle det inte finnas eftersom alla skulle ha precis lagom mycket gratis toppensex, men work with me).

Anonym sa...

Som vanligt beskrivs prostitution i svenska media enbart ur ett perspektiv, män som köpare och kvinnor som utsatta offer som tvingas sälja sig. Inga gråskalor och absolut inte med de omvända könsrollerna. Men kvinnor som åker söderut för att köpa sex existerar det också, även bland unga vackra svenska kvinnor.

Det finns en dokumentär som heter Cowboys in Paradise som beskriver detta. Där ingår även en svensk tjej som köper sex!

http://www.youtube.com/watch?v=kq5Si3oSdkg

Linus sa...

Jag ställde mig en helt annan fråga när jag läste artikeln.

Om vi antar att folk tvingas prostituera sig för att de har dålig ekonomi (vilket artikeln till stor del gjorde) så undrar jag följande: Hur förbättras deras situation av att torskar får skuldkänslor och väljer att avstå från köp?

Eller med andra ord, till vilken grad är prostitution en orsak till fattigdom kontra ett symptom av detsamma där folk gör det minst dåliga av en urusel situation?