söndag 24 april 2011

Det blir alltid fel


Det är naturligtvis fruktansvärt och oacceptabelt att en människa dör för att SOS Alarm inte trodde på honom och därför inte skickade ambulans. Det verkar som om sjuksköterskan gjorde fel - jag är inte kapabel att bedöma det men de som är det tycks hålla med de ylande ulvarna i det här fallet - och jag hoppas att det utreds ordentligt även om hans tidigare anmälningar inte är särdeles relevanta då de inte handlade om inkompetens utan om att han var otrevlig.

Där jag däremot inte håller med de ylande ulvarna är i deras oförmåga att sätta sig in i hur det är att vara på andra sidan SOS-telefonen. Det är inte första gången jag känner så här. Alienjag förstår människors situation men andra människor är oförmögna. Det är klart att SOS Alarm får in samtal efter samtal efter samtal efter samtal som inte har något där att göra och förmodligen inte borde ha ringts alls.

De som skriker och klagar högst nu kommer också att skrika och klaga högst den dagen som det inte kommer en ambulans för att alla var upptagna med att ta hand om nageltrång och skalpklåda, och om ett fall av skalpklåda som ignoreras visar sig vara en sällsynt afrikansk parasit kommer de att skrika och klaga om det också, utan att för ett ögonblick bry sig om hur ansvarsfullt det hade varit att fundera över om just denna skalpklåda var en sydtunisisk krokmask.

Det går inte att ta allt på allvar, det går inte att skicka en ambulans till alla som vill ha det. Det är därför vi har människor som svarar i telefonen på SOS Alarm; annars skulle vi bara ha en knapp i varje bostad som automatiskt tillkallade ambulans, polis, brandkår och fallskärmsjägare. Alla förstår varför det är ogörligt, men ändå förstår folk inte att det kommer att finnas en felmarginal. En tragisk felmarginal som ska minimeras, men ändå en felmarginal.

Det kan inte bara vara jag som utan att läsa det förstod att 8 av 10 ambulansutryckningar är onödiga. Även om jag inte hade prickat siffran hade jag varit i rätt härad. Jag känner nämligen till vissa grundläggande fakta om mänsklighetens beskaffenhet, fakta som mänskligheten själv verkar lyckligt ovetande om.

Inga kommentarer: