söndag 26 juni 2011

Inne i Ben Steins hjärna


Ben Stein är en amerikansk knäppgök. Han är mot abort, accepterar inte evolutionen och hävdar att man måste vara materialist för att genomföra folkmord samt att förintelsen var vetenskapens fel. Det visar att man kan vara både bildad och formellt smart och ändå vara ett totalt pucko som frivilligt håller sig okunnig, särskilt om det man pratar högst om.

Men, trots allt, det finns fler knäppgökar i världen. Det jag inte väntade mig var att hans hjärna skulle visa sig kapabel att producera ett försvar för våldtäktsanklagade Dominique Strauss-Kahn som är så vrickat att det kommer att behöva sex månaders vila med gasbinda om vristen.

Innan jag kommer igång: jag är absolut för att anta att en anklagad är oskyldig tills motsatsen bevisas, jag vet ingenting om hur eller varför Strauss-Kahn hamnade på Riker's Island eller om han hade där att sköta och jag vet ingenting om flyget han tydligen skulle ta. Det är möjligt att Ben Stein har rätt om allt det där, vilket dock i så fall skulle vara en märklig slump eftersom han tydligen aktivt siktar på att ha fel.

If he is such a womanizer and violent guy with women, why didn't he ever get charged until now?

Phil Spector. Pysslade under en femton år lång period med att dra hem kvinnor och hota dem med pistol, råkade inte i trubbel med lagen förrän han dödade en av dem. Inne i Ben Steins hjärna: Om man har kommit undan med något är man oskyldig.

Can anyone tell me of any economists who have been convicted of violent sex crimes?

Paul Bernardo, serievåldtäktsman och -mördare. Om det inte finns en enda till blir jag så sjukt förvånad att jag kanske förvandlas till en idiot, möjligen Ben Stein. Inne i Ben Steins hjärna: Om man blir ekonom är man inte våldsam.

Can anyone tell me of any heads of nonprofit international economic entities who have ever been charged and convicted of violent sexual crimes?

Hur många finns det? Om en av hundra av dem är våldtäktsman, hur osannolikt är det egentligen att vi aldrig skulle ha hört talas om en? Inne i Ben Steins hjärna: Vi har inte lyckats fälla några människor ur den här snäva kategorin innan, så vi ska inte försöka fälla några nu.

Is it likely that just by chance this hotel maid found the only one in this category?

Tja, hennes jobb innebär att hon umgås med precis såna hela tiden och hon är längst ner i hierarkin, så om det finns en kommer hon att hitta honom. Inne i Ben Steins hjärna: Om det finns en enda våldtagande högrankad ekonom så är det för varje enskilt offer så osannolikt att ingen faktiskt kommer att bli våldtagen.

Maybe Mr. Strauss-Kahn is guilty but if so, he is one of a kind, and criminals are not usually one of a kind.

Gud vad praktiskt. Om jag blir anklagad för ett mord kan jag bara hitta på en beskrivning av mig själv som är så snäv att den inte passar in på någon dömd mördare, och så är jag per definition oskyldig. Inne i Ben Steins hjärna: Brottslingar är inte människor, de är kloner av varandra.

The prosecutors say that Mr. Strauss-Kahn "forced" the complainant to have oral and other sex with him. How? Did he have a gun? Did he have a knife? He's a short fat old man. They were in a hotel with people passing by the room constantly, if it's anything like the many hotels I am in. How did he intimidate her in that situation? And if he was so intimidating, why did she immediately feel un-intimidated enough to alert the authorities as to her story?

Och det är här jag övertygas om att Ben Stein bokstavligen är från en annan planet. Jag tror inte jag är kapabel att skriva något som är bättre än Steins egna ord på att förklara hur borta han är. Om det är så här hans observationsförmåga av världen fungerar förstår jag plötsligt varför han inte begriper evolutionen. Inne i Ben Steins hjärna: Det är omöjligt att känna sig hotad om det finns andra människor i närheten, det är omöjligt att känna sig hotad när man är i samma rum som någon men inte känna sig lika hotad när man inte är det längre... äh, jag orkar inte mer.

3 kommentarer:

Connie sa...

eminent sågning av knäppgök!

mog4 sa...

connie har rätt! Ben verkar lika korkad som Samuel huntington och hans inkonsekvens. lika analytiskt som det gamla team academycitatet: alla gamla lekar verkar vara på väg att dö ut utom de som skördar framgångar i det nya metagamet.

Klara sa...

Shit vad bra! Och man blir ju alldeles matt! Vilka människor.