Stockholm
Pride har precis gått av stapeln och därför har det också varit
veckans ämne på vecka 6. Jag ser på det ungefär som på
gayikoner; som något som har behövts och fortfarande behövs, men
det är fan så trist att det är så. Kampen är vunnen när Pride
inte längre finns eftersom behovet är borta, när konceptet gay
pride är onödigt eftersom gay shame har försvunnit. Det är väl
inget vi kommer att få se i vår livstid men det måste vara det vi
i slutändan siktar på.
Men
det finns förstås människor som inte håller med och i stället
ser det som sin uppgift att göra Pride och HBTQ-världen till något
uteslutande och specifikt i stället för inklusivt och allmänt.
Människor som nätverket Ofog (och redan namnvalet får
larmklockorna att ringa) som bland annat tillbringade förra
Stockholm Pride med att trakassera en paraddeltagare. Varför? Han är
militär.
Här
är alltså någon från den militära världen, där
garderobsfaktorn måste vara väldigt hög, och som kommit ut och
stolt över sig själv går i Prideparaden. Som visar att man kan
vara soldat och bög samtidigt. Som utmanar stereotyper i stället
för att bekräfta dem. Därför ska han mobbas. Jag ser inte
distinktionen mellan Ofogs aktion och gaybashing.
De
försvarar sig med att Pride är politiskt. Det håller jag med om.
Gayrättigheter är en politisk fråga, och jag är inte helt okej
med att poliser och militärer går i paraden i uniform, för då kan
jag inte se hur vi kan hindra dem från att göra samma sak vid andra
politiska aktiviteter, och jag vill verkligen inte se ett gäng
uniformerade soldater i nästa nazistmarsch.
Det
Ofog gör är att driva politiken långt bortom det Pride faktiskt
handlar om. I deras värld är Pride något vänsterradikalt,
antimilitärt, antipolisiärt, något som ingår i deras egen snäva
världsbild och inte får existera utanför den. "Att jobba mot
militarism och för hbtq-rättigheter är sammankopplat", säger
de, och visst finns det en överlappning bland folk som gör det ena
och det andra, men de existerar oproblematiskt utan varandra.
Man
måste inte vara vänsterradikal för att man är bög, inte heller
för att man är bögaktivist. Det är fullt möjligt att passa in
gayrättigheter i sin högerpolitik, det har bara oftast inte sett ut
så historiskt. Det finns gott om människor som gör det. Ska vi då
utesluta dem och kämpa för att göra gayfrågan till något litet
och specifikt, uttryckt i den politiska kanten, eller ska vi försöka
lösa det här problemet en gång för alla och göra hbt-människor
till självklara medlemmar av samhället?
Ofog
väljer det förra och hävdar att det beror på att Försvarsmaktens
deltagande hindrar andra från att delta, nämligen människor som
flytt militärdiktaturer och därför inte klarar av att befinna sig
på ungefär samma plats som militärer. Om de människorna finns -
vilket jag tror på så fort jag hör ifrån dem i stället för
deras självutnämnda förkämpar - så undrar jag hur vi bäst kan
hjälpa dem. Är det genom att trakassera bort andra? Jag tror inte
det.
När
Ofog tvingar in sin smala politiska agenda i Pride så utesluter de
många av dem vi behöver för att ha en chans att vinna kampen. Jag
vill inte ha schemat dikterat av människor som låter som parodier
på feminister ur Pär Ströms mardrömmar:
Läs
det där och säg sen att ett "missiler är onda eftersom de är
penisformade" inte hade passat in. Det är inte så här vi
kommer nånvart.
Jag
vill ha med poliser och militärer i Pride. Jag vill ha med
politiker, företagsledare, ziljonärer och utfattiga, taxichaufförer
och IT-konsulter, industridesigners och arbetslösa, fribrottare och
luftgitarrister, vita och svarta och gula och röda och bruna. För
helt oavsett vilka vi är och hur vi vill att samhället ska fungera
så borde vi kunna enas om att det i alla fall inte ska spela någon
roll vem man råkar bli förälskad i.
3 kommentarer:
Hear, hear! Klockrent skrivet; tack för det...
Men alltså, det heter hbtq plus en femte bokstav som jag inte minns. Bara så du vet.
En femte bokstav? Nu orkar jag inte mer. Dessutom är väl redan Q under debatt, just därför att det är så luddigt att vem fan som helst kan kalla sig queer och därmed hävda att deras älsklingsfråga, till exempel att militarismen yaddayadda, går in under HBTQ-paraplyet.
Skicka en kommentar