söndag 19 augusti 2012

Hellre Kuba än England


Nu måste någon förklara den här Assange-grejen för mig. Jag har en väldigt specifik fråga så jag behöver inte höra några konspirationsteorier, hur bra Wikileaks är, att Wikileaks är så bra att Assange måste vara oskyldig eller att Wikileaks är så bra att Assange inte ska behöva ställas inför rätta när han anklagas för brott. Faktum är att ordet Wikileaks inte behöver förekomma alls.

Assange är rädd för att utlämnas till USA, och det är därför han försöker hålla sig borta från den svenska rättsapparaten; han tror att Sverige kommer att skicka honom över Atlanten. Men han bor i Storbritannien. Om jag vore rädd för USA, om USA vore ute efter mig, då skulle jag inte hänga hos en av deras närmaste allierade. Jag skulle dra till Venezuela, Kuba, kanske Frankrike (Roman Polanski verkar klara sig bra på att softa där). Inte Storbritannien, som väl är mycket närmare knutet till USA än Sverige är.

Framför allt förstår jag inte varför man skulle behöva det här rättsfallet alls, om det bara handlar om att skeppa Assange till USA. Om det nu ska göras på nåt shady sätt så kan man väl friskt göra det utan att han blivit anklagad för svenska sexbrott?

Jag skulle ju tro att det är en rökridå, ett försök att trumma upp ytterligare gräsrotsstöd, liksom hans krav att garanteras att inte utlämnas till USA, eller att han går med på att förhöras på Ecuadors ambassad; det är grejer som är helt orimliga eller omöjliga men som i snittpuckots öron låter resonabla vilket leder till support för Assange.

Men det förklarar inte varför jag inte har sett den här frågan ställas nånstans. Vare sig hans allierade eller hans fiender tycks ifrågasätta resonemanget - han är rädd för att utlämnas till USA så han vill inte åka till Sverige men han är soft med att hänga i Storbritannien. Det saknas ett par länkar i den logiska kedjan.

Så: kan någon förklara den här Assange-grejen för mig?

4 kommentarer:

Thomas sa...

Saken är väl den att det för tillfället inte finns något case mot honom i USA och att han därför kan befinna sig typ vart han vill utan någon direkt rädsla.

Skulle han bli åtalad för något i USA kan han på fri fot söka asyl eller whatever vart han vill, fly undan åtalet mobilisera motstånd etc.

Den möjligheten försvinner(eller förminskas avsevärt) om han blir åtalad för något medan han sitter i fängelse i Sverige.

Brunmar sa...

Jag tvivlar dessutom på att han har haft någon större möjlighet att lämna Storbritannien efter det att Sverige begärde honom utlämnad.

Han må ha överklagat beslutet så långt det går men jag tvivlar på att de låter honom lämna landet under tiden de behandlar överklagan.

Patrik sa...

Så han är inte rädd för att åka till Sverige, han är rädd för att hamna i fängelse?

Oiture sa...

Det känns rimligt, ja. Mest som en åsikt som har bas i egypten-utlämningarna häromåret och hela Pirate Bay-historien, och att USA har konstiga åsikter om förräderi och terrorism i relation till sina militära hemligheter. (Mannings, någon?)
Som Thomas sa, helt enkelt.

Sen genrerar det ju i sin tur en hel massa andra problem. (En bekant med juristexamen från just England förklarade för mig häromveckan att "Sex without consent isn't rape, and that's why he doesn't want to return to Sweden. Also, Sweden could just issue the guarantee and he would come" och vägrade att ens tänka på att man inte kan säga officiellt att vi inte kommer lämna ut någon om där inte finns en önskan om utlämning till att börja med.