måndag 4 oktober 2010

Ändringar bakom min rygg


För ett bra tag sen pratade jag med en vän om symboler och hur de har en tendens att överleva bra mycket längre än det de egentligen symboliserar. Till exempel är ju symbolen för "telefon" fortfarande en lur med en spiralsladd, och såna har inte synts till i verkligheten sen den där obehagliga händelsen med en megatherium och två pungvargar. På min mobiltelefon finns det fortfarande knappar med lursymboler. "Spara"-knappen i ordbehandlingsprogram är en diskett, ett lagringsmedium som inte ens en troglodyt som jag använder med någon regelbundenhet.

Vännen i fråga undrade hur länge de här symbolerna skulle överleva. Jag trodde att de skulle finnas kvar för evigt. Diskettsymbolen betyder inte "diskett" längre, den betyder "spara". Luren med spiralsladd betyder "telefon", oavsett om det är en kubisk Televerkstelefon eller en iPhone 4. På samma sätt säger man ju fortfarande "lägga på" om att avsluta ett telefonsamtal trots att den fysiska handlingen väldigt sällan involverar att lägga något på något annat.

Tydligen hade jag fel i detta, då jag i går kväll installerade senaste versionen av openoffice.org, sedermera försökte spara ett dokument och helt misslyckades med att hitta "Spara"-knappen. Det fanns ingen diskettsymbol någonstans. Där den borde ha suttit fanns i stället en grå låda med en brandgul pil. Djupa efterforskningar avslöjade småningom att detta var "Spara"-knappen, att den grå lådan alltså var en hårddisk, och att pilen indikerade att något sparades på hårddisken i fråga.

Det är naturligtvis varken svårt att förstå eller svårt att lära sig - jag har redan för sista gången letat efter diskettsymbolen. Däremot måste jag undra varför ändringen har gjorts. Om diskettsymbolen hade funnits kvar hade den inte orsakat någon en gnutta besvär medan varje användare nu tillbringar i snitt 1,2 sekunder (red anm: totalt påhitt) med att leta upp knappen. Ingen satt någonsin och var irriterad över en föråldrad symbol. Ingen hittar den här knappen snabbare. Och nu förlorar vi dessutom möjligheten att för våra barnbarn förklara vad den där obegripliga bilden på "Spara"-knappen egentligen föreställer. Jag satt här och såg fram emot deras klentrogna huvudskakningar.

Det är en extremt liten fråga. Kanske den minsta som någonsin avhandlats på denna blogg. Det hindrar inte mig från att fråga mig varför man aktivt arbetar emot ingrodda vanor, till synes utan vettigt skäl. Samma fråga dyker upp varenda gång jag skaffar ny version av ett program eller operativsystem; funktioner försvinner och ändras och byter plats i en nebulös, svårförståelig process som pågått åtminstone de femton år jag pysslat med datorer och förmodligen bra mycket längre än så och vars slutmål ligger långt bortom min fattningsförmåga.

2 kommentarer:

Tore sa...

Kanske den senaste generationen datoranvändare inte är bekant med vad en diskett är/var, och därför inte associerar den med att spara något?

Patrik sa...

Det är just min poäng; att diskettsymbolen varit med hela tiden och därför associeras med "Spara" oavsett vad den ursprungligen föreställde. Även om kidsen nuförtiden inte vet vad en diskett är så vet de vad knappen gör.