I dagens Metro skriver Stephan Mendel-Enk att det är onödigt att trycka in fler datorer i skolor och läroplaner då småbarn ändå redan kan hantera dem. Och visst, det finns väl barn som fortfarande tycker att det där med att gå upprätt är överkurs men ändå klarar av att starta Angry Birds eller vad det nu är för poppisspel man använder som popkulturreferens om man är hippare än jag. Det betyder inte att de kan nåt om datorer.
Alla använder datorer i dag, om man med "använder" menar "vet precis hur man gör just det som man brukar göra och får total panik när det inte beter sig exakt som det brukar". Det är naturligtvis bättre i den yngre generationen och de där Angry Birds-spelande småbarnen kommer att ha en bekvämlighet till datorer som man på min tid bara fick genom att geeka ur, men de kommer likafullt att tillbringa ett helt liv omgivna av mystiska maskiner som de inte begriper sig på. De kommer att känna till ytan, och det är allt.
Jag vill inte bara ha in fler datorer i skolorna - om nu världen ändå ska bestå av dem finns ingen anledning att inte omge ungarna med dem - och framför allt ha mer undervisning om dem. Och vi pratar avancerad nivå. Vi pratar programmering.
Visst, ytterst få av dem kommer att ha nytta av det. Jag har väldigt sällan nytta av att veta att Valdemar Atterdag brandskattade Visby (vilket tydligen inte är alls så fastställt som mina lärare gjort gällande), hur man gör liggande stolen eller grundläggande handbollsstrategi, men att lära mig de sakerna gav mig väldigt mycket som jag har nytta av. Att lära sig ett främmande språk är bra för hjärnan även om man glömmer det och om inte annat ger det en förståelse för andra länders befolkning. Simpel vetenskap gör att man åtminstone har en chans att begripa sig på nästa paradigmbrytande upptäckt som basuneras ut i dagstidningarna, och kanske rentav en chans att själv se vilka som troligen kommer att hålla. Subjekt och predikat, andragradsekvationer, enskifte och storskifte, behövde jag någon av dessa detaljer? Nej, men jag är glad att jag tryckte in dem i hjärnan ändå så att jag åtminstone har svävande koll på grammatik, matematik och historia när jag behöver det.
Av samma anledning borde vi ha våra ungar till att lära sig lite programmering. Låt dem fatta vad en array är för något, vad man har operatörer till och vad Turing egentligen menade när han inspirerade Brainfuck. Ge dem nån form av uppfattning av vad det egentligen är som datorer pysslar med, en aning om vad som försiggår bakom kulissen av dansande ikoner. Det kommer att vara tokigt tråkigt för många av dem, men det är många skolämnen. De få av dem som blir programmerare kommer förmodligen inte att ha någon praktisk nytta av just det de lärde sig i skolan - det kommer att vara ett enkelt och antagligen vid det laget förlegat språk. Men allihop kommer att förstå vår elektroniska värld en smula bättre, och det kan inte vara dåligt.
Datorer är redan nu en enorm del av världen och är det någon som tror att det kommer att minska? Låt barnen lära sig mer om dem än de tar reda på själva. Låt dem lära sig även den bit de inte vill lära sig, eftersom de behöver den. Är det inte det skolan pysslar med?
1 kommentar:
Nu tror jag du underskattar hur många som faktiskt skulle kunna ha praktisk nytta av att kunna en liten aning programmering. Det är *extremt* vanligt med makron i excel, och det är sällan programmerare som skriver dem.
Skicka en kommentar