onsdag 29 februari 2012

Hen


Tydligen har det varit en av de snabbt uppblossande, hett brinnande och kortlivade samhällsdebatter som är normen i dessa Twittertider, nämligen diskussionen om ordet "hen". Som fansen vet har jag använt ordet ett tag nu så det är väl inte knepigt att lista ut vilken sida jag befinner mig på, och därför tänker jag inte slösa tid på att förklara det.

Däremot skulle jag officiellt vilja undra hur detta lyckades bli en politisk debatt. Sen typ trettio sekunder efter att jag lärde mig skriva har jag tyckt att det här med könsbundna pronomina är stendumt. Det leder antingen till språklig sexism på ena eller andra hållet eller till klumpiga formuleringar som "han eller hon", och det bygger på att man måste ta reda på något så fundamentalt ointressant som kön innan man pratar om en människa (vi borde för övrigt ha ett bättre könsneutralt ord än "människa" eller "person" också; jobba på det och hör av er).

Så när jag började använda "hen" var det för att ordet fyllde ett behov som det svenska språket verkligen har, inte för att utmärka mig som feminist eller queerteoretiker (och jag har aldrig kallat mig någotdera). Det var aldrig ett politiskt ställningstagande, det var bara pragmatism. Det är praktiskt att slippa skriva om och klumpa till det. Det är praktiskt att ha ett pronomen som man bara kan använda utan att kika ner i brallorna på den man talar om. "Han" och "hon" finns kvar och jag använder dem när de passar, men nu finns även "hen" och jag använder det när det passar.

Så hur blev det politiskt? Ingen aning. Antagligen för att de socialt konservativa inte bara aldrig tröttnar på att ha fel utan dessutom anstränger sig för att hitta saker att bli arga på och är extremt bra på att se PK-maffians onda ränksmideri vart de än vänder blicken. Plötsligt är det ett angrepp att inte definiera någon annans kön så fort man pratar om henom och det är synd om barnen som inte kommer att veta vad de själva är. Jag antar att kristdemokraters barn saknar ögon och/eller böjliga nackar.

Tydligt är i alla fall att "hen" är ett tecken på världens upplösning och samhällets annalkande ruin. Att finnar och ester har klart för sig huruvida de är utrustade med vagina eller penis trots att deras språk, smartare än vårt, helt saknar könsneutrala pronomina, det är mindre viktigt i sammanhanget. För här finns en kamp att utkämpa och då hör fakta och logik inte hemma inom två ljusårs radie.

1 kommentar:

Linus sa...

100% medhåll. Detta är 2010-talets du-revolution, och precis som den gången kommer de konservativa gå i taket.

Jag förstår mig inte på debatten av precis samma anledning som du. Däremot tycker jag den är jättebra eftersom jag tidigare har censurerat mina hen om jag inte har varit säker på att den jag kommunicerar med inte förstår vad det betyder. Tack vare debatten förstår alla och därmed går det att använda nästan överallt!