onsdag 15 februari 2012

Lite mer Storebror hitåt


I Stockholm samkörs sjukjournaler så att olika avdelningar vet vad det är för fel på patienter och vilka mediciner de tar så att man kan undvika sånt som att patienter får två mediciner som är utmärkta var för sig men tillsammans resulterar i explosiv bukspottkörtel. It happens. Detta gör att vårdpersonal ser en massa information som de inte behöver se och som folk ofta inte vill att de ska se.

Jag har förr lagt märke till att jag inte reagerar lika starkt på kränkt integritet än andra, och det här skulle inte kunna störa mig mycket mindre än det gör. Jag bryr mig inte särskilt mycket om huruvida en undersköterska kan se min medicinska historia; tvärtom känns det väldigt praktiskt om hon kan. Då har jag ändå en journal från psykiatrin, något som man enligt artikeln tydligen ska skämmas för och vilja dölja.

Däremot tycker jag det är illa att jag kan knalla in på ett sjukhus i Göteborg och de har inte den blekaste aning om vad jag har bakom mig. 2012 har vårdpersonal i en del av landet nämligen fortfarande inte tillgång till journaler från en annan del av landet. Är det bara jag eller är det inte precis sånt här vi har datorer till? Vi behöver inte skicka papper fram och tillbaka med brevduva längre, vi behöver inte ens ringa någon och be dem faxa, vi kan bara koppla upp oss och läsa.

Nu lär detta inte drabba mig särskilt hårt personligen, för jag är trots en rätt saftig medicinsk historia kapabel att berätta vad det är för fel på mig, även när det har snutit sig och jag behöver hjälp. Men de allra flesta patienter har sämre koll än jag och ibland kommer de in på akuten utan vett eller talförmåga. Då hade det varit förbannat bra att ha tillgång till deras journaler, men i stället blir det till att ringa hemsjukhuset och hoppas på att det inte händer något alldeles för hemskt med patienten under tiden. Och eftersom inte alla gör som Stockholm så kan det ta ett bra tag innan man har hela bilden.

Så i stället för att sluta samköra journaler och reta upp folk över detta tycker jag att vi ska samköra mer. Låt mina vårdare se vad jag har varit med om, det kan aldrig skada och kommer definitivt att hjälpa. Visst, ge folk möjlighet att spärra, då är det deras problem. Men jag vet inte vad som skulle hända mig för att jag skulle vilja göra det.

1 kommentar:

mberzell sa...

Det finns fler problem än lagstiftningen, i det här. För det är ju faktiskt olagligt för ett landsting att samköra sina register med kommunen - även om båda ägnar sig åt sjukvård.

Ett annat problem är att de inte kan samköra sina system, då de sällan är kompatibla - även inom ett och samma sjukhus! Och även om de är kompatibla rent maskinellt, så finns det inte någon allmän standard om hur man ska fylla i formulär och hur man ska beskriva olika behandlingsformer i dem. Det är faktiskt mer kaos än man kan tro i den här branschen.