söndag 13 maj 2012

Mer Seved


Nån anonym tycker tydligen att jag underdrev faran med Malmö i mitt förra inlägg. Låt oss resonera som gentlemän.

Vem som helst kan se och märka att våldet i Malmö har eskalerat de senaste åren.
Huruvida våldet har eskalerat vet jag inte. Jag upplever det inte så, men det är förstås möjligt att det hänt och jag bara har haft tur. Hur som helst har jag inte uttalat mig om det; jag har bara sagt att Malmö är bättre än sitt rykte - vilket det är - och att det är högre brottslighet i Stockholm än i Malmö - vilket det är. Det är inte den bilden man får av mediafloden om våldet i Malmö och jag vänder mig emot de lyckade försöken att framställa Malmö som ett brinnande hål av kaos.

Hur många skottlossningar hade vi detta och förra året?
Det har varit många dödsskjutningar de senaste månaderna. Det kan vara en ny trend som kommer att hålla i sig; det får framtiden utvisa. Mer troligt är att det rör sig om sammankopplade händelser eller en statistisk blipp. Ovanliga brott kommer förr eller senare att klumpa sig på en viss plats under en viss tidsperiod. Det är så sannolikhet fungerar.

Dessutom kan jag tänka mig en spilleffekt där dödsskjutningar gör det mer troligt att dödsskjutningar sker. Brottslingar som ser andra mörda kanske tänker att de också måste mörda för att behålla sin skräckfaktor och sitt streetcred, eller whatever.

Hur ofta är ni egentligen ute på krogen och rör Er bland folk på kvällarna?
Hur så, brukar du bli beskjuten när du gör det? I så fall hänger du på andra ställen än jag. De som allra mest fruktar Malmö är inte de som kör krogrunda varje helgkväll och gör stan hela nätterna. De är väldigt vanliga Svenssons och de har väldigt lite att vara rädda för, men media anstränger sig för att få dem att tro något annat.

Inga kommentarer: