Då
var det dags att avsluta kapitlet Atlas Shrugged och nu går vi in på
Rands syn på det personliga. Hon ansåg sig ha en heltäckande
filosofi och världsbild som byggde på odiskutabla, rationella,
objektiva sanningar. Om man är en Randhjälte så syns det inte bara
i det professionella livet utan i familjelivet, hur och med vem man
har sex, vilken musik man lyssnar på, vilken konst man gillar och så
vidare i oändlighet.
I
mitt första inlägg om Atlas Shrugged jämförde jag Rands
objektivism med en filosofi som smarta fjortonåringar kommer på,
och här ser vi den tydligaste kontaktpunkten. Fjortonåringar vill
desperat gärna att deras musiksmak ska vara objektivt korrekt och
gör sitt bästa för att hävda det. Rand gör samma sak. Hennes
filosofi sträcker sig till det estetiska. Jag tycker det är enormt
lustigt att inga av de Randförespråkare jag träffat i verkligheten
delar hennes smak på det här området.
Hur
som helst. Rand har en udda, män-äger-kvinnor-inställning till
relationer. Det ska synas ännu tydligare i The Fountainhead, som jag
inte läst, där hjälten våldtar en kvinna och hon är nöjd med
det. Att vara kedjad sägs vara det mest feminina som finns. Det
finns stoff till en hel hög psykologiuppsatser i Rands inställning
till sitt eget kön.
Det
är nästan lika illa i Atlas Shrugged. När Hank Rearden och Dagny
Taggart till slut låter sig falla för varandra så verkar deras
kärleksliv huvudsakligen bestå av att han bryter upp hennes arm på
ryggen och kastar ner henne i sängen varpå de har fantastiskt sex.
Här finns inget safe-sane-and-consensual, inga safe words, ingen
diskussion i förväg. Han gör det han vill och hon älskar det. Det
sägs flera gånger i texten att han tilltalar henne som en ägodel
vars medgivande inte är nödvändigt, och det tycker hon är hett.
Jag
frågar mig även hur bra sex man egentligen kan ha med någon som är
en total egoist. Allra minst får man ju hoppas att man har
fullständigt kompatibla preferenser och spiksäker förmåga till
samtidig orgasm.
Det
man attraheras av avgörs också av filosofin. Säg mig vem en man
tänder på så ska jag berätta allt om hans inre liv, för att
parafrasera Atlas Shrugged. Det är därför Hank Rearden är gift
med Lillian, som inte passar honom alls: han föraktar sin sexualitet
och anser att det är lågt för en kvinna att sänka sig till att ha
sex. När han får ordning på sig själv börjar han i stället
tända på Dagny Taggart (som för övrigt lika gärna kunde ha hetat
Mary Sue Taggart; de tre bästa karlarna i boken kastar sig över
henne).
I
sina relationer ska man leva efter objektivismen. Det är till
exempel fel att gå på en middag för att ens fru vill ha en där,
men det är helt okej att beordra sin älskarinna att göra det
samma. Det är okej att ge sin älskarinna presenter om man gör det
av egoistiska skäl, men om man gör det för att göra henne glad
bör hon kasta dem i ansiktet på en. Om det är något bevänt med
henne. Och annars hänger man ju bara med henne för att man föraktar
sig själv.
Jag
tror inte jag skulle vara lycklig som Randman, och jag tror få
kvinnor skulle vara lyckliga som min Randkvinna. Men det beror väl
bara på att jag inte är någon Randman utan en av de föraktliga,
lågtstående varelser som vill stjäla frukterna av bättre mäns
ansträngning. Jag vill dock inte räkna in mig där.
Det
är inte helt lätt att som Randmotståndare läsa Atlas Shrugged.
Som jag sa i förrgår gör den en bra insats med att argumentera för
hennes ståndpunkt. Jag må inte vara överdrivet förtjust i
hjältarna men de är i alla fall ärliga och hängivna. De säger
vad de menar och menar vad de säger. De står för vad de tycker och
vågar dra sin filosofi hela vägen till målet utan att fjanta ur på
vägen.
Och
skurkarna är vidriga. Reardens familj består av nedlåtande,
otrevliga, bortskämda snyltare. Jim Taggart är en feg, krävande
mask vars värsta tänkbara straff är att tvingas inse vad han själv
står för. USA:s toppolitiker är konspirerande, krälande, smygande
kräk. Dr Floyd Ferris sviker den vetenskap han påstår sig tjäna
och förespråka. Jag hatade dem medan jag läste, varenda ett av de
hycklande kräken, och jag kände igen dem från människor jag hatar
i verkligheten.
Där
har vi problemet. Det finns ingen "jag" i Atlas Shrugged.
Hjältarna håller jag inte med, skurkarna är svin, och endast ett
ypperligt litet fåtal faller däremellan. Dr Robert Stadler är
mannen som kunde ha blivit god men ger upp sina ideal (och även den
vars tal om mänsklig dumhet fick mig att nicka medhållande så hårt
att huvudet riskerade att falla av). Ynglingen som Rearden kallar för
The Wet Nurse börjar som fluffig fiende och slutar som allierad. Men
i allmänhet så gäller att den som inte håller med Rand om
allting, håller inte med henne om något.
Om
man inte stödjer den libertarianska tanken, då hävdar man
automatiskt att A inte är A, att verkligheten inte existerar, att
människor inte vet någonting. Det finns ingen som är rationalist
och tror på vetenskapen men inte står bakom John Galt.
I
verkligheten finns vi. Även om vetenskapliga framsteg sedan Rands
tid mer och mer pekar på att det inte finns någon objektiv
verklighet så stödjer jag Humes tanke att även om vi inte kan veta
säkert att det finns en objektiv verklighet så har vi inget annat
val än att bete oss som det finns (jag ser på fri vilja på samma
sätt) och jag hyllar mänsklig intelligens och företagsamhet. Vi är
fantastiska, vi hårlösa apor. Och vi finns på riktigt, och det vi
gör betyder något på riktigt. A är A.
Och
just därför att A är A, och verkligheten finns (typ), och det vi
gör betyder något, så står jag mot Rand. För det som spelar roll
är det som händer i verkligheten, inte vilka godtyckliga abstrakta
värden som tillfredsställs. För hur hårt hon än argumenterar för
motsatsen så finns det inget som säger att människans enda mål är
att arbeta för sig själv. Den biten har hon hittat på själv och
det är ett hål i en världsbild hon kallar objektiv.
Det
är ändå inte det uppenbaraste hålet. Rand, liksom hennes sentida
anhängare, hatar papperspengar som inte backas upp av annat än
statens föränderliga löften. Jag säger inte emot; ju mer jag
funderar på saken desto bättre verkar guldmyntfoten. Rand hyllar
den som grundbulten i all mänsklig aktivitet och om du tror jag
överdriver, läs boken.
Så
i Galt's Gulch är det naturligtvis guld som gäller. När Dagny
Taggart försöker växla till sig Galt's Gulch-pengar får hon veta
att det inte finns någon växelkurs; hennes utomvärldspengar är
inte värda något i Galt's Gulch. Där, säger Galt, accepterar de
bara objektiva värden.
Men
det är inget objektivt med värdet hos guld. Det är bara värdefullt
för att människor anser det värdefullt, liksom löftespengar.
Liksom praktiskt taget allt, faktiskt. Men Rands folk måste ha något
som pengar, och hon hatade löftespengar, och hon älskade
guldmyntfoten, så hon kallar guld för ett objektivt värde och
hoppas att vi inte märker något.
Tillbaka
till skurkarna, Inte ens i politiken känner jag igen mig i dem, och
det tror jag knappt någon gör. Till att börja med har Rand fallit
för konspirationsteoriförklaringen på att inte alla håller med
henne. Hon hävdar bestämt att den som säger "av var och en
efter förmåga, åt var och en efter behov" inte menar det utan
har i skuggorna dolda motiv. Det är en enkel förklaring, förstås.
Attraktiv, rentav. Men den är inte sann.
Jag
begriper inte hur Rand uttalat kunde strunta i handlingars
konsekvenser. Jag begriper inte hur hon kunde förespråka den
sortens relationer som hon gjorde. Men jag tror på att hon menade
det. Jag hittar inte på en konspirationsteori som hävdar att hon i
själva verket håller med mig om allt men är ond och därför
ljuger. Jag tror på att hon tyckte allt det hon sa. Jag tycker bara
att hon hade fel.
Hon
har fel om mig också. När jag förespråkar mina politiska ideal,
då är det inte för att jag är rädd för John Galts kompetens.
Det är inte för att jag avundas hans kapacitet. Det är inte för
att jag vill bli kejsare över världen. Det är inte för att jag
vill lura hela världens arbetare till att bli slavar. Det är för
att jag faktiskt tror på dem. Men det kunde Rand inte köpa.
Hon
framför också en karikatyr av socialism och utilitarism som hon
sedan argumenterar emot, men eftersom ingen faktiskt står för den
karikatyren så faller argumenten. I hennes värld vill
vänstermänniskor förslava de duktiga och upphöja de inkompetenta,
göra de förra till slavar åt de senare och se till att alla
ständigt måste arbeta för alla andra men aldrig för sig själv.
Riktigt
så fungerar det inte. Ja, jag ska vara ärlig, eftersom både jag
och Rand värderar det högt: jag vill ta en del från dem som har
och ge till dem som inte har och inte kan skaffa sig. Jag vill ha
skatter som betalar sådant som sjukvård och hjälp åt
handikappade. Jag vill ta mer från dem som har mer och mindre från
dem som har mindre. Allt detta är fullständigt sant och jag
förnekar det inte.
Men
det betyder inte att de framgångsrika arbetar för alla utom sig
själva. Det innebär inte att samhället ständigt är alla andra,
som Rand påstår. Det innebär att vi arbetar tillsammans, för oss.
Samarbete i stället för tävling. Hjälp i stället för slaveri.
Och jag tycker inte att man ska beställa varor från dåliga företag
för att stödja dem, eller begränsa hur mycket stål man får sälja
för att jämna ut marknaden, eller något av det som Rands skurkar
håller på med. Men inte för att sådana drag är ondskefulla, utan
för att de är korkade.
Rand
drar det hela till sin spets i berättelsen om företaget Twentieth
Century Motors, som instiftade "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" på sin fabrik. Det
ledde till katastrof. Detta är en av de bättre bitarna i boken, en välformulerad attack mot socialismen och en bra beskrivning av vad Rand tror skulle hända under fullt genomförd socialism. Det
gav mig en och annan ny tanke, vilket händer sällan nog för att
vara anmärkningsvärt.
Men
i slutändan missar det ändå målet, för systemet som Twentieth
Century Motors använde sig av är det ingen som förespråkar. Till
exempel hade de sina bästa arbetare till att arbeta mer än alla
andra, så ingen ville visa sig bra. Det finns element av det i hela
världen, men skulle någon vara dum nog att försöka driva ett
företag så? Knappast.
Rands
skurkar har helt enkelt inte så mycket gemensamt med hennes fiender
i verkligheten. Hon tar allting hon avskyr - irrationalism,
socialism, lögner, hyckleri, vetenskapsfientlighet och så vidare -
och samlar det i samma människor. På så sätt framställer hon en
rad karaktärer som förmodligen inte någon skulle känna igen sig
i, men historien bygger på dem lika mycket som på hennes hjältar,
som är lika osannolika.
Det
börjar bli dags att dra åt bromsen innan det här inlägget blir
ännu längre. Förmodligen finns det mer att säga, men det dyker
väl i så fall upp vad det lider. För närvarande är min slutsats
denna. Trots att Atlas Shrugged var mycket bättre, mycket mer
genomtänkt och mycket mer övertygande än jag väntade mig, så
tycker jag fortfarande att John Galt är ett satans arsel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar