tisdag 5 juni 2012

Lejondieten


Om du missat att vi lever i en envis trenddietperiod så avundas jag dig; jag är inte alls lika skicklig på att hålla mig borta från de mer deprimerande delarna av vår moderna tid. Den enda slutsats jag har lyckats dra av alltihop är att det bästa är att inte äta alls. Det finns sånt som alla är överens om är dåligt, men ingenting som alla är överens om är bra. Följaktligen är all mat dålig och bör undvikas.

Det som däremot var en nyhet för mig var att någon lyckats kombinera två av mina favorithatobjekt: trenddieter och religion. Japp, det finns en bibelbaserad trenddiet. Om du öppnat Bibeln fler gånger än den genomsnittlige kristne försöker du nu åminna dig bibliska recepttips; de enda jag har hittat är matreglerna som regnade över hebréerna under deras promenad genom öknen. Om de var tänkta att skapa hälsa och abs så var det något Gud höll tyst om.

Men de som trots floder av fakta vägrar inse att Bibeln är en hopkokad blandning av människoproducerade texter fortsätter tro att bokeländet innehåller svar på livets alla frågor, och när nu diet är på tapeten så måste det ju finnas där, det också. Gud skulle ju inte missa att GI skulle bli poppis, så naturligtvis la han in lite ledtrådar vars betydelse inte skulle bli uppenbar förrän några tusen år senare, och då bara för knäppskallar.

Vad innebär då bibeldieten, eller Daniel Plan? Den bygger på profeten Daniel, känd från lejonkulan; en av hans mindre välkända bragder var att totaldissa den dåvarande kungens matvanor. Vad hade Daniel, som levde för över 2500 år sedan, tyckt om att stenrika sentidingar använde hans liv för att lösa ett seriöst i-landsproblem? Han hade nog inte förstått grejen om han så fått en månad på sig.

Men det gör väl ingen illa, antar jag. Jag kan bara inte låta bli att tänka att om folk bara la ner lika mycket ansträngning på att gå ner i vikt som de gör på att hitta lätta sätt att gå ner i vikt så skulle de vara smala som vidjor, hela högen.

Inga kommentarer: