fredag 22 juni 2012

Manlig sexighet


Hannah på One-Way Communication började i går twittra - och skrev sedermera ett blogginlägg - om manlig sexighet. Hon efterfrågade exempel på när män kände sig sexiga och sa "Har fått uppfattningen att många män går runt och ALDRIG känner sig sexiga".

Så är det. Jag kan räkna antalet gånger jag verkligen känt mig sexig utan att ens använda alla fingrarna på ena handen. Det är helt enkelt inget som händer mig. Då har jag ändå inte dåligt självförtroende vad gäller mitt utseende. Jag gillar mitt ansikte, jag är rätt vältränad. Jag är visserligen kort vilket jag förstått diskvalificerar mig i många kvinnors ögon, men faktum kvarstår: när jag tittar i spegeln är det något riktigt snyggt som tittar tillbaka.

Men att detta skulle betyda något för någon annan än mig, att någon annan - specifikt en kvinna - skulle titta på mig och tänka att den kroppen måste jag få i säng inom kort, det finns inte. Det ingår inte i min erfarenhet och jag tror helt enkelt inte på det.

Jag är en av dem som Hannah nämner som aldrig insett att kvinnor tycker att manskroppar är sexiga. Fast "insett" är inte riktigt rätt ord. Jag har hört dem säga det, jag har bara aldrig trott på det. Jag tror inte på att kvinnor ser vackra män och känner samma sak som jag känner när jag ser en vacker kvinna. Jag måste vända bort blicken för att inte stirra, andningen blir skakig, det pirrar i hjärtat. Jag tror inte på att det händer kvinnor. När de säger annorlunda låter det alltid tillgjort i mina öron, som om det är något man måste säga för vi är moderna frigjorda kvinnor med vild okedjad sexualitet.

Det är inte en tes jag är beredd att försvara i en vetenskaplig diskussion, men det är vad min hjärna outputtar efter att ha betraktat världen. När jag hör en vacker kvinna klaga på att ständigt bli objektifierad och stött på så tänker jag alltid samma sak: visst, det är säkert drygt, men jag tror jag vet någonting värre och det är att aldrig bli objektifierad, att gå genom världen som ett neutrum utan en chans att inspirera de känslor jag känner flera gånger om dagen. Jag har svårt att föreställa mig att ha tröttnat på något jag nu skulle mörda för att få uppleva.

Och även om jag skulle bestämma mig för att försöka, så vet jag inte vad jag skulle göra. Det är precis som Hannah säger att jag inte har något recept. Jag har nån form av aning om vad min flickvän tycker om men där tar det slut; jag har inte en aning om vad jag skulle kunna prova för att vara sexig för kvinnor i allmänhet. Hannahs exempel med latinos i uppknäppt skjorta illustrerar problemet: en man som tycker att han är sexig och visar det och spelar på det blir något fånigt, något att förlöjliga. Man måste nästan vara sexig av misstag för att det ska fungera.

Så jag läser alla förslagen Hannah fick från kvinnor på vad de tycker är sexigt och blir inte klokare. Även om mäns preferenser varierar så vet kvinnor på ett ungefär hur sexighet ser ut. De allra flesta män gillar bröst och rumpa och ben och så vidare. Men händer, käke, nyckelben och den där biten mellan örat och halsen? Hur klär man sig för att accentuera sina nyckelben? Även om jag skulle lyckas så funkar det bara på den kvinnan som råkar gilla nyckelben.

När jag pratade om detta med min flickvän sa hon att det inte var samma sak att känna sig sexig som att någon annan tyckte man var sexig, att det kunde finnas kläder som hon visste att jag tyckte var sexiga men som hon ändå inte kände sig sexig i. Det förstår jag inte. För mig är sexighet samma sak som att någon annan vill slita av mig kläderna och do me like an animal och det är precis det Hannah skriver om: det handlar om bekräftelse från någon annan. Jag kan tycka jag är trevlig att titta på, jag kan önska att jag vore någon annan så jag kunde hångla med mig, men för att jag ska vara sexig måste någon annan vilja hångla med mig och det betyder oändligt mycket mer, hur snygg jag än själv tycker att jag är.

15 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

Hur man klär sig för att accentuera sina nyckelben? Urringat, såklart! Tunna bomullströjor med stora halsringningar, t ex.

Patrik sa...

Vi som har lite björn-DNA och dåliga erfarenheter av hårborttagning jobbar inte så mycket med urringningar.

Lillem4n sa...

"När jag hör en vacker kvinna klaga på att ständigt bli objektifierad och stött på så tänker jag alltid samma sak: visst, det är säkert drygt, men jag tror jag vet någonting värre och det är att aldrig bli objektifierad, att gå genom världen som ett neutrum utan en chans att inspirera de känslor jag känner flera gånger om dagen. Jag har svårt att föreställa mig att ha tröttnat på något jag nu skulle mörda för att få uppleva." - Bästa sammanfattningen hittills! Tack!

asdf sa...

Shit, jag tror jag har sånadär nyckelben som kan uppfattas som sexiga. Hur vet man det och hur bär man urringat med stil?

Patrik sa...

Ja, nu börjar jag bli nyfiken. Hur ser ett sexigt nyckelben ut? Tanja?

Emma sa...

vältränade axlar på män är fint, uppvisas enklast med ett snyggt vitt linne :P Då får man nyckelbenen på köpet.

Hårigt bröst är väl ändå rätt accepterat nuförtiden, eller? Jag tycker det är snyggt i alla fall, bara man sköter om det och inte låter det växa ut till 1 dm långa strån...

Patrik sa...

Och där har vi ju varför ni borde prata mer om det här. Om jag skulle ranka vad jag antog var sexiga plagg på män vet jag inte vad som skulle hamna högt, men linne hade hamnat väldigt lågt. Typ strax över brynja. Men ni gillar väl brynja också... hur är ni med trasiga såsfläckade t-shirts?

Linnea sa...

Jag skulle vilja hävda att det inte handlar om hur "ett sexigt nyckelben ser ut", utan snarare om att nyckelben överlag är sexiga och om de syns så är det sexigt. Här är ett sexigt exempel: http://favim.com/image/310747/

Anonym sa...

Sexigt nyckelben är väl ett utstickande nyckelben? (för det är ett smalhetstecken)

Anonym sa...

Jag är kvinna. Jag har långa ben och timglasfigur, lite kurvig men inte mullig. Jag har förstått att det är många som tycker att sådana kroppar är sexiga. Jag känner mig ALDRIG sexig om jag inte befinner mig i en flirt-hångelsituation där stämningen liksom finns från början. Får jag uppskattande kommentarer av random man som jag inte känner, känner jag mig som ett objekt och blir lite rädd (och arg). Får jag uppskattande kommentarer av random man jag känner, känns det som om jag har ett problem på halsen eftersom jag inte vill ha den sortens relation till honom. Det faktum att man blir objektifierad now and then betyder inte att man känner sig sexig.

Patrik sa...

Så det ÄR verkligen helt omöjligt att uppskatta en främmande kvinnas utseende på ett trevligt sätt?

Anonym sa...

Och nu sätter du raskt likhetstecken mellan utseende och sexighet? Känns ganska avslöjande på många sätt. Det är också alarmerande att du av mitt svar drar slutsatsen att alla kvinnor på jordklotet fungerar likadant som jag. Ett tips när det gäller genusfrågor är att tänka mer INDIVIDER än kön.

OK, för att vara övertydlig då: Ja, det är omöjligt för en man som inte redan har en etablerad kärleks/hångel-relation till mig att lystet se på mig och förklara hur sexig han finner mig utan att taggarna fälls ut. Det är däremot fullt möjligt att exempelvis ge mig en komplimang för någon av mina kroppsdelar - sålänge det görs på ett vänligt sätt som inte insinuerar något eller framförs på ett slemmigt sätt. Förstår man inte nyanserna i en sådan situation gör man nog klokast i att helt låta bli, ja.

Anonym sa...

Det är bara att tänka dig in i situationen själv. Du befinner dig ute bland en massa folk varav ungefär hälften av människorna är betydligt större och starkare än du. Du känner dig inte det minsta upplagd för sex och har inte tankarna åt det hållet alls, du är ute för att ha roligt med dina vänner, och koppla av. Glöm allt som har med kön att göra, tänk individer. Föreställ dig att flera stora, starka individer tar kontakt med dig, tittar på dig från topp till tå med lysten blick. Du vet att de kan göra vad de vill med dig om det kommer till kritan, du har inget att sätta emot. De lyssnar inte när du vänligt förklarar att du har fullt upp med dina vänner. De tycker att du är taskig som inte ger dem en chans, som inte tar dig tid att lära känna dem. De kallar dig bitch och hora om du envisas med att avböja uppmärksamheten. Ger du dem "en chans" och pratar med dem en stund för att sedan återvända till dina vänner, då har du lurat dem och gett dem falska signaler. Du är ett villerbråd. Du har får aldrig chansen att slappna av och känna efter om du kanske trots allt känner dig lite sexig.
Nu är jag inte fullt så uppseendeväckande galet snygg att det här händer mig hela tiden. Faktum är att jag nuförtiden är en duktig liten tapetblomma. Jag sminkar mig nästan inte och klär mig anonymt, aldrig urringat. Men jag har ju varit med om alla de där scenariorna, och jag har sett andra kvinnor råka ut för det tusen och tusen gånger om. Allt detta har jag i bagaget och allt detta färgar mitt beteende och mina känslor. Så har samhället uppfostrat mig, så fortsätter det uppfostra mig. Och så våldtäktsdomarna på det, det är ju tydligt att det är mitt ansvar om något skulle hända. Jag vet min plats, vettu. Svårt att vara kåt, glad och tacksam samtidigt!

Patrik sa...

Oj, du tog det där på mycket större allvar än jag menade det. Jag ville bara säga sådär lagom uppgivet "jaha, suck, det går alltså inte, precis som jag trodde" och det var din åsikt jag frågade efter, inte någon generalkvinnlig.

Och jag har förstås tänkt mig in i situationen. Det är därför jag ser det som omöjligt till att börja med.

Anonym sa...

Rumpor är sexiga på all kön.