måndag 11 juni 2012

Våra fjärran rötter


I går såg jag Prometheus (recension kommer på filmbloggen i morgon tisdag) som bland annat pratar om möjligheten att mänskligheten uppkom genom rymdvarelsers inverkan. Det finns gott om sådana hypoteser, en del möjliga, andra fullständigt bisarra.

Det kan gälla medvetna handlingar som när en tekniskt överlägsen art genmanipulerar våra förfäder till att producera människor, eller slump som när en asteroid råkar krascha och bär på mikrober från en annan värld. Det kan gälla bara mänskligheten eller allt liv på Jorden. Det är naturligtvis spännande saker att tänka på och ur vetenskaplig synvinkel intressanta men som svar på De Stora Frågorna delar de den svaghet som de flesta svar gör. De är svar som egentligen inte är svar.

Det kan inte på något sätt vara tillfredsställande att få veta att vi tillkom genom rymdexperiment, att vårt riktiga ursprung inte är på Jorden. Det låter som det föräldralösa barnets dröm - "mina riktiga föräldrar är rika och snälla och älskar mig, och en dag kommer de att hitta mig". Om de som går omkring och undrar över mänsklighetens ursprung och syfte får det här svaret, så flyttas väl bara frågan ett steg bort? Varifrån kommer de här rymdvarelserna? Skapades de av en ännu mer tekniskt överlägsen art från ännu en annan planet? Var kom i så fall de ifrån?

Det är en variant på den sorts samtal jag haft alldeles för ofta, där den andre försöker injicera Gud som ett botemedel mot precis alla brister och fel.
Religiös: "Universum kan inte ha funnits alltid, det måste ha skapats."
Jag: "Hur då?"
Religiös: "Av Gud!"
Jag: "Och var kom han ifrån?"
Religiös: "Åh, han har funnits alltid."
Det löser ingenting, det bara flyttar problemet.

Jag tror att det rör sig om en storskalig version av den inställning som gör att många automatiskt tror på sådant som kommer från fjärran ställen, särskilt om det är uråldrigt. Fem tusen år gammal kinesisk visdom måste vara jättebra. Aboriginernas muntliga historia måste innehålla djupa sanningar. De orörda folken i Amazonas är visare än oss moderna människor som glömt vad som är viktigt. Och rymdvarelser från en planet långt borta måste vara bättre än vi.

Det tror jag inte att de är. Vi är nämligen fantastiska.

Inga kommentarer: