När filmbloggen fick Atlas Shrugged: Part I som önskefilm insåg jag att det till slut var läge att öppna Ayn Rands tegelsten Atlas Shrugged och få klart för mig vad det egentligen var hon skrev så att jag skulle veta vad jag inte tyckte om. Visst, det fanns väl en chans att fjällen skulle falla från mina ögon och jag bli övertygad fullblodsegoist och anhängare av objektivismen, men det kändes inte helt sannolikt. Inget av det jag hade läst om hennes verk hade fört mig närmare hennes ståndpunkt.
Boken
var mycket, mycket bättre än jag väntade mig. Den hade sina
brister - ibland fick den mig att längta efter en rödpenna och det
finns knappt en karaktär i den som kan öppna munnen utan att
predika - men det är en bra historia och jag tyckte om att läsa
den. Jag hade väntat mig att den skulle vara fasansfullt tråkig och
det var den inte, även om John Galts ökända, evighetslånga
radiotal var precis så orimligt och evighetslångt som jag hört.
Och
den är även mycket mer övertygande än jag väntade mig. Den gör
ett bra jobb med att argumentera för Rands filosofi. De flesta frågor
jag räknade med att ställa, besvarar den. De flesta hål jag
räknade med att peka ut, täpper den till. Men filosofin är
fortfarande bara en mer utbroderad version av något som mången
smart fjortonåring kommit på för att rättfärdiga att göra
precis vad hen vill.
För
dem som inte själva tagit sig igenom de tolvhundra sidorna:
Premissen är att "men of the mind", dvs de smarta,
ambitiösa, kreativa och framgångsrika har dragit sig tillbaka från
världen. Trötta på att utnyttjas av människor som inte kan matcha
deras talang har de gått i strejk. Företagsledare, uppfinnare och
konstnärer har lämnat världen och dragit sig tillbaka till Galt's
Gulch, en dold dal där de byggt sitt eget samhälle. De som
fortfarande rör sig utanför Galt's Gulch utför enbart simpla
arbeten, nätt och jämnt tillräckliga för att hålla dem vid liv.
De förnekar världen sina hjärnors frukter.
Mannen
som kom på det här är John Galt, en briljant ingenjör och
uppfinnare som bland annat har byggt en revolutionerande motor. Han
startade det ihop med sina studentkompisar Francisco d'Anconia,
arvtagare till d'Anconia Copper som är det äldsta företaget i
världen, och Ragnar Danneskjöld. d'Anconia lever som depraverad
playboy för att förgöra d'Anconia Copper utan att lämna en cent
åt plundrare och snyltare medan Danneskjöld är en pirat som tar
tillbaka det han hävdar att USA:s regering stulit från sina bästa
medborgare.
Galt
glider runt i USA och rekryterar nya till strejken, vilket gör att
samhället faller sönder när alla doers hänger i Galt's Gulch. Vi
följer Dagny Taggart, järnvägsarvtagerska, och Hank Rearden,
stålmagnat som uppfunnit den revolutionerande Reardenmetallen som är
lättare, billigare och starkare än stål, medan de försöker
frodas i en värld som håller på att gå åt helvete och reda ut
vad det är som har gått så fel. Skurkarna - vänsterpolitiker,
Dagnys värdelöse bror Jim, svekfulla vetenskapsmän - försöker
lösa allt genom mer och mer socialistisk politik, vilket givetvis
inte slutar väl i Rands värld.
Jag
och Rand håller med varandra om mycket. Hon förespråkar
rationalitet och hyllar vetenskapen, det gör jag också. Hon hatar vaghet, vidskepelse,
hyckleri och halvmesyrer, det gör jag också. Hon tycker att man ska
säga vad man menar och mena vad man säger, det gör jag också. Hon hyllar den mänskliga
hjärnan, detta fantastiska ting som skapat underverk, där är jag
med henne. Vi anser båda att ens inställning till världen ska
springa ur verifierbara fakta, inte ogrundade känslor eller rena
påhitt. Världen är verklig och kännbar.
Rand
gillade kapitalism ungefär som Tom Cruise gillar att springa på
film, men det går inte att använda det vi i dag brukar betrakta som
kapitalismens baksidor mot henne. Hon hade inte tyckt bättre om
dagens finanskris eller dess orsaker än jag gör. Hon hade inte
gillat att människor blev rika på att köpa och sälja sånt som
inte finns eller att de ljög för sina kunder om vad det var de
sålde. Hon hade avskytt statligt stöd till kraschade företag och aldrig accepterat "too big to fail".
Hennes
hjältar är inga fjärran, misslyckandeisolerade pampar utan hennes idealmänniska är i
stället en som började med ett jobb på lägsta nivå, arbetade sig
upp till toppen och fortfarande kunde verksamheten utan och innan.
Hennes bilmagnat hade kunnat ställa sig vid löpande bandet och
montera ihop en bil, och han hade sannerligen koll på vad som
behövdes för att bygga en bra bil. De som ärver förmögenheter,
som Francisco d'Anconia, ska ändå se till att jobba i skiten för
att skaffa förståelse för det de äger. De ska inte tro att de
bara kan glida in och ta över ett enormt företag och driva det lika
bra som grundaren. Man ska inte lägga sig i det man inte begriper.
Så
här långt har jag bara hållit med Rand och vi har, trots allt, en
gemensam utgångspunkt. Men utifrån den utgångspunkten hamnar vi på
helt olika ställen. Rands filosofi kan sammanfattas som att det är
moraliskt fel att inte vara egoistisk. Människan ska leva för sig
själv och bara göra det hen själv vill, för hens egen skull. Det
är precis så extremt och draget till sin spets som man kan tänka
sig. Rand jobbade inte med kompromisser.
Det
är ingen lätt ståndpunkt att argumentera mot, främst därför att
Rand anser den vara självrättfärdigande. Hon ger sig aldrig på
att lösa det Hume kallade för is-ought-problemet. Han sa att
moralfilosofer först säger en massa is, om hur saker är och ter
sig, för att sedan övergå till ought, om hur vi borde bete oss,
och bron däremellan är inte uppenbar. Jag löser inte heller
is-ought-problemet och hävdar att det inte finns någon lösning;
moral är en åsiktsfråga. Jag tar mig i stället runt det genom att
formulera premisser och muntert erkänna att den som inte köper mina
premisser - i korthet att lycka är bra och lidande dåligt - inte
heller har någon anledning att köpa min moraliska filosofi.
Hos
Rand är premissen och slutsatsen den samma. Människan ska leva för
sig själv så människan ska leva för sig själv. Hon tillbringar
en massa tid med att argumentera för detta, men det rör sig om ett
solklart fall av is-ought. Människan är rationell och har en
fantastisk hjärna och verkligheten är verklig… så därför ska
man vara egoist. Övergången förklaras aldrig.
Det
är inte lätt att arbeta med en logikkedja som innehåller en länk.
Antingen accepterar man Rands premiss eller så gör man det inte.
Jag gör det inte. Varför inte? Därför att jag inte inser varför
min lycka skulle vara viktigare än någon annans. Min lycka är
viktig - det är därför jag till exempel inte säljer allt jag äger
och donerar pengarna till välgörenhet, eller begår självmord för
att sjuka människor ska få mina friska organ - men andras lycka är
också viktig. Sen erkänner jag villigt att jag lägger ner mycket
mer energi på min egen lycka än på någon annans, delvis av
praktiska skäl och delvis för att jag är i unik position att
bättra på min egen lycka.
Så
jag hävdar att lycka är bra och lidande är dåligt, så moral
måste handla om att maximera det förra och minimera det senare. Jag
påstod aldrig att jag var originell.
Man kan, vilket många gjort,
argumentera för att det målet uppnås genom egoism. Om alla gör
det som är bäst för dem själva blir det bäst för alla.
Rand
höll säkert med om det, men det är inte därför hon förespråkar
egoism. Tvärtom gör Hank Rearden fullständigt klart, i det tal han
håller under sin rättegång, att han inte bryr sig ett satans dugg
om vad som är bäst för alla. Även om det visades att det var
överjävligt för hela mänskligheten om han fick behålla
rättigheterna till Reardenmetall så skulle han ändå kräva det,
för den är hans, frukten av hans hjärna.
Inte
ens den kraschade världen i Atlas Shrugged är ett sådant argument.
Världen har rasat därför att Galt och hans likar har dragit sig
tillbaka, inte för att den vägrade leva efter Rands filosofi.
Vissa, som Francisco d'Anconia och Ragnar Danneskjöld, anstränger
sig till och med aktivt för att förstöra den.
Så
Rands argument är inte praktiskt.
Vi ska inte vara egoistiska
därför att det ger bra konsekvenser; det är irrelevant. Därför
är det kanske att missa poängen att formulera ett praktiskt
motargument, men det är den enda sorten som finns. Det enda jag kan
göra med hennes premiss är att säga att jag inte håller med om
den, men på ett pragmatiskt plan kan jag argumentera.
Det
får dock bli i morgon, för det här inlägget är redan rackarns
långt. Titta alltså in i morgon för den halsbrytande
fortsättningen.
2 kommentarer:
Läst Illuminatus!? (utropstecknet ingår i namnet). http://jmrhiggs.blogspot.co.uk/2012/05/illuminatus-vs-atlas-shrugged.html är en lätt lustig jämförelse mellan böckerna som trots allt innehåller en hel del gemensamma detaljer (fast ibland med ett skrattspegel-filter mellan).
Jag har läst Illuminatus!-trilogin, såg inga nämnvärda likheter mellan den och Atlas Shrugged, men efter att ha läst din länk har jag inte ändrat mig ett dugg.
Skicka en kommentar