söndag 10 juni 2012

Vad är detta?


I dag var jag och hälsade på i byn där jag växte upp eftersom en barndomsvän just köpt hus där och installerat fru, barn, bil och andra moderna bekvämligheter. Vi tog en nostalgisk skogspromenad och stötte på något som fick mig att börja teoretisera kring aliens. Jag är i och för sig en pushover på den fronten.

Det var ett träd med större delen av barken avskalad, som stod i mitten av en cirkel där inget gräs växte. Trädet hade kapats cirka två meter från marken och på toppen satt en kort vertikal järnstång som stack upp genom ett hål på ett grått block av okänt material.

Bortsett från aliens, hedniska riter etc kunde jag inte klämma ur mig en förklaring på det hela, så jag tog ett par bilder och tänkte fråga mina läsare. Så: vad är detta?



6 kommentarer:

Linus sa...

Någon vill ha pinnen som är kvar, och låter den torka på plats med locket på så att den inte ruttnar inifrån?

Freud sa...

En gigantisk fallos givetvis!

Ludde sa...

Det ser ut som ett saltblock! Man brukar sätta fast block så där på av huggna träd så älgar kan komma och slicka i sig saltet.

Patrik sa...

Där har vi det nog. Det förklarar gräsdöden och den bortslitna barken. Men jag har nog aldrig sett ett svart saltblock eller ett så litet, men de måste väl bli mindre. Även skumt att det stod två meter från en stig.

Simon sa...

Den ser både för låg och smal ut för att vara tänkt för älg, är nog till för rådjur. Tanken är alltså inte att de ska nå att slicka på själva stenen utan att det ska regna på stenen och så ska de slicka på stammen.

Simon sa...

Nu har jag nog gått något steg eller två för långt, men anledningen till att stenen är svart verkar vara för att den är anpassad för vilda djur; de är tydligen oftast grå eller svarta.