onsdag 21 april 2010

Att hellre ha det kallt och hemskt än varmt och gött


Det är mycket jag inte begriper när det gäller religion, men i någon mening har jag lärt mig att acceptera att det mesta av det är uttryck för världens generella obegriplighet. Det finns dock fenomen som inte låter sig förklaras så enkelt, och bland dem finns de (förhoppningsvis och troligen väldigt få) människor som oregelbundet dyker upp i tidningarna med sina idéer om att införa sharia i Sverige.

Nu är det naturligtvis en gåta för mig varför någon skulle vilja införa sharia någonstans, men här i trakten går det från ett mysterium till direkt surrealistiskt. Jag menar: jag bor i Sverige för att a) jag föddes här och b) jag älskar det. Om jag inte gillade det skulle jag se mig om efter något annat ställe att bo på, och om jag hade starka band till något ställe som var mer i min smak så kan jag inte begripa varför jag skulle stanna här.

Ändå är det just det som de svenska sharia-förespråkarna gör. Det finns ställen i världen som praktiserar sharia. Det finns islamistiska stater. De är inte ens vidare svåra att hitta och deras invandringspolicies är i generella termer inte vidare hårda. Så varför föredrar man att leva i Sverige och avsky det framför att flytta till platser man skulle gilla bättre och där det dessutom är varmt och skönt?

Att bo i Iran, för att ta ett exempel, skulle jag nog inte gilla något vidare. Därför undviker jag att flytta dit. Men om Iran var mer som Sverige, och dessutom hade ett klimat som inte höll en huttrande sju månader om året, då skulle jag börja leta lägenhetsannonser i downtown Teheran.

Jag förstår varför man vill flytta till Sverige. Vi härskar nämligen. Det jag inte förstår är varför man vill bo i Sverige och ändra det som är bra med Sverige. Det man får är då en version av Iran där det regnar och blåser kallt hela tiden. Vad, exakt, har man vunnit?

1 kommentar:

Brunmar sa...

Religion måste spridas sina åsikter och missionera kan man göra på många lustiga sätt.