tisdag 13 april 2010

Cherry 2000 år 2010


Tydligen kan fyra av tio enligt Aftonbladets extremt tillförlitliga och vetenskapligt korrekt utförda undersökning tänka sig att ha sex med en robot. Detta anser tidningens relationsexpert (hur blir man relationsexpert?) vara "tragiskt"; att så många kan tänka sig en kravlös relation. Nu var inte frågan huruvida man ville ha en relation med en robot utan huruvida man kan tänka sig att ha sex med en.

Vad är det vi pratar om här? Masturbation. Med ett ovanligt avancerat hjälpmedel. Sist jag kollade ansågs inte vibratorer, dildos och såna där rosa plastgrejer som jag vete fan om jag skulle våga använda vara tragiska, och medan uppblåsbara dockor väl ligger väldigt nära tragedigränsen så har jag missat eventuell upprördhet över deras försäljningssiffror.

Just i fallet med dockorna har jag svårt att se poängen. Jag förstår inte fördelen med att ha sex med en orörlig docka framför att ta hand om det hela på ett något mer traditionellt sätt, men jag är inte heller den som har problem med att andra pysslar med det. Blås upp dockorna och kör hårt, för all del.

Däremot, de här japanska (så klart) robotarna... Jag är inte först i kön till att köpa en. De måste bli mycket bättre än de är innan det ens är intressant, och jag tror inte det blir det ens då. Jag tror jag skulle känna mig rätt patetisk, men det är min egen emotionella bedömning, inte ett objektivt dekret.

Tanken som sådan är det inget större fel på. Robotarna är ju mirakulöst välgjorda; de första jag sett som lyckats passera the Uncanny Valley och är på väg upp ur den. När de har tagit sig hela vägen upp, varför inte?

Visst kommer vissa att bli beroende. Visst kommer vissa att verkligen ha ett förhållande med sin robot, och visst kan det ses som sorgligt. Det finns förmodligen någon där ute som knarkar jordgubbsyoghurt också. Det är så vi människor är, och om man tror annorlunda så är det bara att tillbringa tio minuter med Google. Kom alltid ihåg att det inte finns nåt som är så äckligt, motbjudande eller perverst att det inte finns någon i världen som just i detta ögonblick fantiserar om det medan han runkar.

Men för resten av oss, och jag använder termen "oss" extremt inklusivt, är det ingen större skillnad mellan en sexrobot och en vibrator.

1 kommentar:

Maria sa...

Jag är inte impad, alltså. Men jag har bara sett filmen utan ljud, för jag är på jobbet. Kanske är ljudet avgörande...