måndag 26 april 2010

Svarta Hjälmen hade fel


Ibland kan jag känna ett visst mått av vrede när världens skurkar visar sig riktigt banalt korkade, men naturligtvis är det egentligen rätt bra. Ingen vill se smarta filmskurkar i verkligheten, för här i vår värld finns det inte lika orealistiska hjältar som stoppar dem. En människa utan samvete men med den direkt övermänskliga planeringsförmåga som de bästa fiktiva skurkarna uppvisar skulle ta över världen på två kafferaster. Jag utesluter inte möjligheten att det redan har hänt, men i så fall är det trots allt en rätt okej skurk.

När en dumbom åker dit för ett riktigt korkat brottförsök blir jag alltså ofta förbannad eller ger åtminstone ifrån mig en uppgiven suck. Sen finns det de andra tillfällena, när någon avslöjar sig som en träskalle och det enda jag känner är en varm känsla i magen. Visst är det synd att de här människorna finns, men om de nu måste finnas får de gärna vara så här dumma.

Vad det var som provocerade fram denna tanke just nu? En man vid namn Lars-Anders Espert, ordförande för Sverigedemokraterna i Burlöv. Läs och njut. Det kommer väl att dyka upp något försök att ta tillbaka hälften eller så, men ingen annan än de redan frälsta kommer att köpa det. Med lite tur kanske några av dem till och med slutar vara frälsta.

Sådana här uttalanden måste man ofta tala lite om för att den imponerande graden av dumhet eller verklighetsfrånvändhet ska bli riktigt tydlig. Sedan finns det den andra sorten, den där ingenting man rimligen kan säga kan göra det hela roligare. Eller mer tragiskt, beroende på synvinkel. Esperts alster är ett mästerverk i den senare kategorin.

Det är på grund av människor som Espert som jag, trots allt, inte är särskilt orolig över Sverigedemokraterna. Givetvis vore det överjävligt om de fick nåt slags verklig makt, men just nu är deras främsta mål att ta sig förbi fyraprocentsspärren. De hoppas kanske på en vågmästarroll, men inget parti kommer att tillåta att de får en sådan. Kanske kan deras närvaro rentav tvinga fram en högre grad av samarbete mellan de större partierna, vilket jag har svårt att se som negativt.

Jag antar att deras långsiktiga mål är att en hypotetisk massa svenskar som nu går och knyter näven i fickan och är förbannade över ungefär samma saker som Sverigedemokraterna är förbannade över ska se dem komma in i riksdagen, inse att det finns en chans, och så hoppar de upp till fantastiska sex procent eller åtta procent eller tio procent.

Det är en vacker dröm om man är Sverigedemokrat. Om inte, kan man nog vila lugn i vetskapen om att det finns människor som Espert, som flitigt kommer att fortsätta stöta bort alla människor med en IQ över 60. Visst, jag har ingen större tilltro till genomsnittsmänniskan. Det har jag aldrig förnekat. Men till och med jag tror nog hon är kapabel att inse att det händer att barn förföljs. I alla fall ibland.

2 kommentarer:

mberzell sa...

Esperts uttalanden är helt sagolikt korkade! Jag fattar inte att en sådan som han kan få vara SDs talesperson, i något, någonstans... Hur ser de ut som valde honom som representant?

Jag tycker att det är ganska viktigt att man lyfter fram just den här typen av dumheter, så att de som funderar på att rösta på SD inser att det inte är någon bra idé.

Maria sa...

Men herregud. Det är faktiskt lite svårt att tro att det är sant. Hutsi och Tutsi i Afrika var kul. Skrattade käken ur led.