söndag 9 maj 2010

En skjuten gris


I går uppkom en fråga vid ett samtal med en sällan träffad bekant, och då jag a) inte visste svaret och b) inte hade en aning om vem jag ska fråga så tänkte jag ställa frågan till min orimligt smarta och välutbildade läsarkrets och hoppas att nån där ute kan ge mig svaret.

Det hela bygger på fenomenet hydrostatisk chock, som är en av orsakerna till att man kan tokdö av att bli skjuten även om kulan träffar på ett skenbart icke vitalt ställe, till exempel benet. Eftersom människan i princip är en slafsig påse vätska, och vätska är mycket svårt att komprimera, så går en chockvåg genom kroppen och kan ha sönder organ, få hjärtat att tappa rytmen och så vidare, med uppenbara och ofördelaktiga resultat. På så sätt kan en tillräckligt snabb kula ha direkt fatala följder utan att träffa i hjärtat, hjärnan eller något annat av de klassiskt oumbärliga organen.

När jag hade förklarat detta för ovan nämnde bekant så ställde han den självklara följdfrågan: om jag i enlighet med min vana hånglar med en gris i ett badkar, och någon skjuter grisen från sidan med ett väldigt kraftfullt höghastighetsgevär, kan chockvågen fortplanta sig från grisens kropp till min och skada mig fast jag inte ens blev träffad? Vad badkaret hade för funktion är oklart och vi eliminerade sedermera det från tankeexperimentet, vilket bara lämnade kvar de essentiella elementen: en människa, en gris, ett höghastighetsgevär och en kula.

Min spontana reaktion var att hudbarriären mellan kropparna skulle stoppa chockvågen, men det håller vid närmare undersökning inte. Om man tar två plastpåsar fulla med vatten, håller dem intill varandra och klipper till den ena så kommer ju den andra också att börja skaka och ha sig. Samtidigt har jag svårt att se att man faktiskt kan skadas allvarligt av att stå och hångla med en gris som blir skjuten.

Som jag ser det finns det två rimliga svar. Det ena är att man är safe oavsett hur närgången man blir med grisen, vilket beror på någon mekanism som jag just nu missar. Det andra är att man teoretiskt kan bli skadad på det här viset, men det skulle kräva ett så larvigt kraftfullt vapen att ingen skulle slösa ett skott från det på en simpel gris.

Hur det än är med grisen kan man också tänka sig att man ligger i ett badkar utan att hångla med en gris, hur märklig den tanken än låter, och någon skjuter ner i vattnet utan att kulan träffar ens kropp. Kan chockvågen från vattnet, helt utan kropp, skada den badande och otursförföljde människan vars öden och äventyr vi följer?

Så. Gör mig stolta nu, läsare. Jag räknar med er.

Tillägg: När jag gjorde lite kvick research så upptäckte jag att hydrostatisk chock i sig är ett omdiskuterat koncept och eventuellt en myt, vilket kan tyckas ogiltigförklara hela det här inlägget. Men jag skrev det, och då ska det fan läsas. Så det så.

3 kommentarer:

Linus sa...

Personligen måste jag väl tycka att man måste vara skadad från början om man hånglar med en gris.

Men varför kräva vatten över huvudtaget? Borde inte chockvågor i luft räcka för frågeställningen?

Hursomhelst kan du definitivt bli skadad, men är det något mer än din hörsel som ska skadas krävs det fånigt kraftig chockvåg. Jag är inte fysiker så någon sådan kan ju roa sig med att räkna på det.

Patrik sa...

Gas komprimeras ungefär en kvastiljon lättare än vätska, så utan vätskan flyttas experimentet från "möjligen i närheten av verkligheten" till "snabla orimligt".

Mattias sa...

hudlager och luft emellan skulle säkerligen kunna agera tillräcklig stötdämpare för att det inte skall vara farligt, förutsatt att det här inte är annat än en myt.