måndag 3 maj 2010

7>93


Ett vanligt påstående är att det är någon larvigt liten andel av mänsklig kommunikation som sköts med ord. Olika siffror kastas runt - tio procent, fem procent och så vidare, oftast utan någon som helst förklaring på hur man kommit fram till en fast siffra för ett så pass abstrakt förhållande. Dessa påståenden är naturligtvis strunt och överlever därför att de älskas av fluffiga människor som har för vana att missförstå och gillar att ha en ursäkt för det som inte involverar att de är träskallar.

Det har tydligen gjorts studier inom ämnet, varav en har kommit fram till att den korrekta siffran är sju procent. Enligt de här människorna, universitetsfinansierade vetenskapsmän, för vi fram 93% av det vi förmedlar genom ansiktsuttryck, kroppsspråk och tonfall. Nittiotre procent. Jag må vara för nära autism för att kunna se neutralt på detta, men nittiotre procent är så långt in i den löjliga zonen att jag inte begriper hur de ens kan ta sig själva på allvar.

Givetvis finns det information i annat än ord. Tonfall kan ändra betydelsen hos ord från blodigt allvar till djupaste sarkasm. En strategisk himling med ögonen gör underverk inom området. Men en siffra på nittiotre procent skulle göra ord nästan meningslösa och placera så gott som all betydelse hos de icke-verbala kommunikationsformerna.

Till er där ute som tror på det här har jag en väldigt enkel utmaning. Välj en text - ta ett av mina blogginlägg. Leta reda på valfri människa och berätta för den personen vad det var jag skrev, utan att använda ett enda igenkännligt ord eller betydelsebärande språkdel, vare sig talat, skrivet eller genom teckenspråk. Grimasera, snurra ögonen, vrid munnen och flaxa öronen. Säg "nnnnnn" med precis vilket tonfall du vill. Förvandla armarna till vindmöllevingar. Du har ett enormt spektrum av ljud och rörelser att utnyttja.

Det borde vara jättelätt. Jag lyckades, och jag hade bara tillgång till sju futtiga procent av mänsklig kommunikation. Du har mer än tretton gånger så mycket att röra dig med. Du borde kunna kommunicera betydligt mer komplexa idéer än jag, betydligt effektivare.

Ändå vet vi båda två hur det kommer att gå. Vad kan det bero på? Jo, att de här påståendena är trams inifrån och ut. Ord, den verbala delen av kommunikation, mänskligt språk - detta är det dominanta fundamentet för all mänsklig kommunikation, och resten är support som är trevligt att ha men man klarar sig utan.

1 kommentar:

Torulf sa...

"Vad kan det bero på? Jo, att de här påståendena är trams inifrån och ut."

Vad är detta för stycke jag har citerat? JO det är essensen av en mycket bra text som är intelligent och roligt skriven. Du borde ju bli anställd på en tidning av högsta rang och kvalitet. Synd för dig att ingen redaktör verkar inse din storhet inom området. Men du kanske inte riktigt vill bli en gästkrönikör? Mer allt eller inget är din stil kanske?