torsdag 20 maj 2010

Att dö eller inte dö


Mats kommentar till mitt förra inlägg fick mig att tillbringa en stund med att överväga huruvida det faktiskt vore så hett att bota cancer. Nu kom jag fram till att det var det, men det innebär inte att en allmännare version av frågan inte har ett visst intresse.

Döden anses ofta vara något per definition dåligt som till varje pris ska undvikas. Jag tror att jag har gjort klart att jag inte håller med om detta axiom, men visst anser även jag att döden i rent generella termer inte är något positivt. En värld helt utan död skulle däremot vara ett helvete, i alla fall om det inte hade skett enorma förändringar på flera andra plan också.

Det där ny demokrati-miffot (ursäkta tautologin) som på nittiotalet hävdade att Afrikas problem kom sig av att så få negrer blev uppätna av lejon hade faktiskt fröet till en poäng. Om man kontrollerar mortaliteten måste man även kontrollera nativiteten. Man kan inte fortsätta knulla oskyddat samtidigt som man räddar en hel massa liv som man inte tidigare räddade; då skapar man sig bara en okontrollerat växande befolkning med vidhäftade ekonomiska och sociala problem.

I min idealvärld hade mänskligheten kollektivt haft total kontroll över såväl nativitet som mortalitet. Problemet är att det systemet bara skulle fungera tillsammans med en rationell mänsklighet, och en sådan har vi som bekant inte. Vem skulle acceptera att det hade blivit deras tur att dö, eller att farfar nu skulle somna in? Vem skulle acceptera att inte få skaffa barn helt fritt? Sådana restriktioner och bestämmelser måste existera i en värld där vi hade besegrat döden.

Tills den dagen är kommen bör vi acceptera att allting inte ska behandlas. Ibland är det dags att ge upp, ställa sina affärer i ordning, och möta oändligheten. Därmed inte sagt att vi ska tacka nej till möjligheten att bota sjukdomar och skador, och om jag måste välja så ligger cancer högt upp på listan över sånt vi ska motarbeta.

Cancer drabbar barn, ungdomar, vuxna och gamla. Det drabbar människor som inte gjort något för att dra på sig det. Det drabbar hälsofreaks, hur mycket de än anstränger sig för att hålla sig immuna mot världens jävelskap. Och det är en riktigt satans allvarlig sjukdom, en av de allra vanligaste dödsorsakerna i i-världen. Även om den upptäcks i tid så har man egentligen aldrig haft cancer. Man har det tills man dör, av det eller något annat.

Så även om jag vill att döden ska fortsätta finnas och ibland inte ens motarbetas, så kan jag inte se hur illa det skulle kunna vara att ha ett botemedel mot cancer. Tvärtom; den här sjukdomen är vår tids svarte lieman, och honom håller jag gärna så kort som möjligt.

8 kommentarer:

Maria sa...

Jag skulle i kommentarerna till förra inlägget faktiskt komma fram till just exakt det Mats skrev, jag ville bara av dramaturgiska skäl ha lite dialog först. Och sen också: Jag antar att ingen vet om att svinet har cancerboten i huvudet, och då är det bättre att rädda världen från svin eftersom folk inte ens vet att de blivit snuvade på denna bot och världen då hamnar på plus såvitt alla vet. Dessutom kommer ju, som sagt, någon annan komma på botemedlet mot cancer förr eller senare. Antagligen förr eftersom någon redan kommit på det. Och det var alltså det jag skulle komma fram till. Plus att man ska dö av nåt.

Maria sa...

Förresten, har du missat att hjärt-och kärlsjukdomar dödar fler människor än cancer i vårt land? Det vet jag att du inte har. Så nu måste vi forska så vi kan komma på hur man kan äta obegränsat med chips och ändå inte få hjärtfinfarkt. Ja, det måste vi. För Lill-Babs är hjärtsjuk. Just därför måste vi det.

Patrik sa...

Är Lill-Babs hjärtsjuk? Say it ain't so.

Unknown sa...

Med ditt resonemang blir det alltså mer rätt att bota cancer, som är ett relativt mycket större problem i i-världen än u-världen, än att försöka slå ut säg malaria eller arbeta för större tillgång till rent vatten eller sådana typer av åtgärder som har större bang for buck i antalet räddade liv, av den anledningen att cancer slår jämnt medan dysenteri och svält bara slår på fattiga?


Oj vilken lång mening.

Patrik sa...

Nej, jag använde bara cancer som exempel eftersom det var det jag använde i originalinlägget. Visst vill jag bota malaria och ordna friskt vatten etc, jag vill bara OCKSÅ ge u-länder tillgång till preventivmedel, sexualundervisning etc.

Hur jag lyckades ge intrycket att jag inte har något emot sjukdomar som bara drabbar fattiga har jag inte klart för mig.

Unknown sa...

Det där var nog en riktigt ogenomtänkt kommentar faktiskt.

Jag håller såklart med om att en mirakelbot mot cancer vore positivt. Det skulle spara mycken lidande och spara otroliga resurser inom vården (palliativ/kronisk vård måste ju höra till den dyraste typen av vård, för att inte tala om alla pengar som skulle sparas på att slippa forska efter en bot). Jag var väl egentligen inne på samma spår som du, att Malthus har rätt och att det egentligen inte tjänar någonting till att bota "de stora" sjukdomarna eftersom folket bara kommer att dö av svält istället. Population control...

Unknown sa...

Fan det var ju meningen att jag skulle hinna med min amendment innan du läste. Du är för snabb.

Anonym sa...

Nice content. Thank you for your information.