måndag 10 maj 2010

Slipsens logik


Ett återkommande tema i den här bloggen kan simpelt beskrivas som "saker jag fan inte förstår", och häromdagen blev jag påmind om ett fenomen som hör hemma i den kategorin. Jag skulle se Zombieland (som för övrigt är filmhistoriens ekonomiskt mest framgångsrika zombiefilm, och hur sjukt är det att "zombiefilm" är en egen genre?) och innan jag fick lov att faktiskt se den spelades en visserligen föredömligt kort liten reklamfilm med budskapet att det var väldigt trevligt av mig att jag hade betalat för filmen eftersom jag då stödde filmindustrin. Det var ju snällt av dem, men om de verkligen vill visa sin uppskattning tycker jag att de kan göra det genom att låta mig slippa att sitta igenom icke skippbara filmsnuttar.

Det påminde mig hur som helst om ett betydligt obehagligare påfund, nämligen de här irriterande filmerna vars huvudsakliga budskap är att piratkopiering är fel, olagligt eller på något annat sätt i strid med universums ordning. Jag kan inte i någon tänkbar värld förstå deras syfte eller tanken bakom dem.

Det rör sig om filmer man har köpt eller hyrt. Man har betalt för dem, och som tack för detta måste man ta sig igenom en tafflig reklamfilm om en förbrytelse som man per definition inte begått. Det är som om man tillsammans med kvittot från affären på hörnan skulle få en extra lapp som förklarar att man inte ska snatta. Och som man måste låtsas läsa. Och förmodligen skriva under på att man läst.

Tanken kanske är att en hel hög piratkopierare börjar med en hyrd eller köpt film som de sedan kopierar, och den här filmen är då riktad till dem. I så fall tyder det på en oerhörd klyfta mellan verkligheten sådan den är och verkligheten sådan filmindustrins slipsförsedda giganter uppfattar den. Ingen människa har någonsin startat en film i akt och mening att kopiera den, fått se en filmsnutt som säger att det är fel att kopiera film, och då bestämt sig för att låta bli. Jag kan inte ens begripa hur filmslipsarna kan tro det.

Så jag tror inte att de kan det. Vad är då poängen? Att sprida informationen? Den som inte känner till att kopiering av en hyrd film inte är det av etablissemanget mest uppskattade moderna fenomenet, han är nog inte heller kapabel att kopiera en film. Jag är tveksam till huruvida han är kapabel att starta filmen. Och man får hoppas att den inte är utländsk, för läskunnig tror jag inte att han är.

Den sista möjligheten jag kan komma på är att det är nåt advokattrick för att man inte ska kunna påstå att man inte kände till att man inte får kopiera film. I lagens värld finns varken logik eller intelligens, så det låter på ytan som en rimlig förklaring... bortsett från de (numera lika icke skippbara) textmassorna som har funnits med på varenda hyrfilm sen hyrfilmens vagga mycket klart förklarar de rättigheter man inte har bara för att man betalar för att få se en film.

Med andra ord finns det bara ett sätt att se på det här: vi har en industri som väljer att spendera pengar för att irritera sina betalande kunder, i en värld där de förlorar fler och fler kunder till ett alternativ som är gratis. Smart drag.

5 kommentarer:

Mattias sa...

Det är ju även ett sätt att sprida propaganda. I det här fallet den, för filmindustrin, fundamentalt viktiga idén att replikering av information är samma sak som stöld. Något som givetvis inte är sant, men en uppfattning som de tjänar på att sprida och egentligen specifikt till de som INTE piratar. Där har de en chans att demonisera piraterna.

Mattias sa...

...vilket, om de lyckas, såklart fyller en viktig funktion för att minska piratandet.
Det känns ju såklart enklare att pirata om folk i din omgivning tycker det du gör är okej. Inte lika kul om folk i din omgivning tycker att det du gör är att jämföra med att stjäla en skjorta på H/M.

Patrik sa...

Snacka om förlorad strid.

Mattias sa...

Ptja, jag vet inte jag. Hm... jo ganska kanske.

Unknown sa...

Det här är ännu sjukare om man spelar (eller snarare köper) datorspel. Datorspelsindustrin har i allmänhet, såklart med undantag, kommit på en hel massa olika sätt att stoppa piratkopiering. Inget av dem fungerar, såklart. Nästan alla av dem går i någon mån ut över den betalande användaren, och inte alls över den piratkopierande användaren, eftersom "kopieringsskydden" såklart är borttagna i den crackade produkten.

EA Games lanserade i förra året Spore - som du från början bara kunde installera tre gånger (det här togs senare bort i en patch). Det här året har alla Ubisofts spel en "feature" som är att du måste hela tiden vara uppkopplad mot deras server när du spelar - även om det är single player. Om din wifi går ner eller fyllot på telenor spiller öl i routern så pausas spelet tills du har internet igen, och till slut stängs det av utan att ditt spel sparas.

Frågan man ställer sig såklart, är samma som du med din zombiefilm. Varför? Piratkopierarna KOMMER att kringgå systemet, och kommer som en följd av de här systemen att ha tillgång till en strikt bättre produkt. Vad vill de uppnå?