torsdag 10 juni 2010

Dags för fria kriget


Eftersom jag får veta allting sist så var det rätt nyligen jag lärde mig att Sverige formellt har lagt ner allmän värnplikt och i stället ska ha en liten yrkesarmé inriktad på utlandsinsatser och liknande. Spontant är det trevligt att vi ska sluta låtsas att vi har allmän värnplikt när det i flera år har varit lättare att komma undan än att få vara med, särskilt som det inte har varit en bra idé på rätt länge utan bara ett imponerande storskaligt slöseri med tid och resurser. Vissa pratar om att det är i lumpen man lär sig bruka allvar och komma i tid, men jag känner ingen allvarligare, punktligare person än jag själv och jag har aldrig kommit närmare lumpen än regementets dag på Revingehed.

Dessutom är en tokstor militärmaskin en relik från tiden då västeuropeiska länder faktiskt förde krig mot varandra. Jag är inte vansinnesförtjust i EU men om man ska ge unionen ett erkännande så är det att den på typ två årtionden förvandlade krig mellan Frankrike och Tyskland från något som hände då och då till en fullständigt bisarr tanke. Det är ingen slump att Belgien går i spetsen för EU; så fort det är krig i Västeuropa händer det i Belgien. Det stackars landet är den europeiska historiens strykpojke.

Samtidigt känns det som om det här med en yrkesarmé är något jag borde tycka illa om eftersom det gärna förespråkas av vapenfetischister och andra mindre behagliga individer. Det är i korthet lite av en högerdröm. Ett av de stora problemen är att den som vill pyssla med professionellt dödande förmodligen är gravt olämpad att faktiskt göra det. Själva önskan är nästan diskvalificerande i sig.

Det finns säkert vettiga, plikttrogna människor som av olika anledningar söker sig en karriär inom militären. Det är bara det att jag är rädd att det finns en hel hög andra också. Om jag tänker på de (få) män jag känner som gärna pratar om hur gött det var i lumpen och tänk om man kunde få ha det så alltid, så är det nästan genomgående folk som inte borde släppas i närheten av ett skjutvapen.

Så det ska inte vara frivilligt och inte obligatoriskt. Är det läge att göra en Costa Rica och helt lägga ner vår lilla skärva av det militärindustriella komplexet? Det vore onekligen enormt coolt och en riktig spjutspetsmarkering, men jag är övertygad om att EU skulle snea rätt hårt över det, om det ens är tillåtet.

Den enda vettiga lösningen är att hitta något sätt att rekrytera folk som egentligen inte gillar att pumpa ut bly men som kan tänka sig att slåss utav bara fan om de tror på det de slåss för och helst är i fantastisk fysisk form också. Har ni några såna på lager?

Inga kommentarer: