måndag 21 juni 2010

Halvöppen ingång


Sverige har en extremt stark antidrogkultur. Att man blir heroinist cirka tio minuter efter första haschblosset var det underförstådda budskapet under mina tonår, och det finns i princip ingen seriös debatt kring eventuell legalisering av narkotika.

Därför var det kul att läsa ett knarkpositivt inlägg, även om det nu kom från någon som kan vara hur smart som helst, jag har ändå svårt att se honom som seriös socialpolitisk kommentator. Jag väntade mig lite mer uppståndelse och respons men har hittills bara sett ett enda svar, och det lämnade en hel del övrigt att önska.

Missförstå mig inte: jag vet inte var jag står i den här frågan. Jag kan inte se mycket till anledning att hålla marijuana förbjudet, och jag tror att det vore en enorm vinst (för samhället i stort, inte för mig personligen) om det kunde ersätta alkohol som vår huvudsakliga sociala drog, men bortsett från det har jag inte satt mig in i Sveriges missbrukarsituation och det verkar inte som de två debattörerna har tillgång till särskilt hårda siffror heller, med tanke på hur vitt skild statistik de åberopar.

Det jag däremot vet är att det betyder precis noll och ingenting om de flesta sprutnarkomaner börjar sin drogbana med hasch. Det är ungefär lika intressant som när det basuneras ut att en våldtäktsman hade en stor porrsamling; det betyder inte att han våldtog för att han tittade på porr eller ens att han tittade på porr för att han var våldtäktsman. Det som motiverar en människa att ta en viss drog är ungefär samma sak som motiverar henne att ta en annan drog, så det är ingen överraskning om de flesta tokknarkare har provat mindre jävliga droger än sprutheroin.

Hur många känner du som rökte på i tonåren? Ett lastbilslass, eller hur? Hur många tungpundare känner du? Personligen håller jag upp noll fingrar. Det ordnade sig för de allra flesta av dem, och även om 99% av alla hårda knarkare använde hasch i tonåren så är jag övertygad om att 100% av dem använde alkohol, men det ingår i den svenska antidrogkulturen att låtsas att alkohol inte är en drog, så det tar vi inte upp.

Hasch kanske är en ingångsdrog. Det är fullt möjligt. Men att knarkare en gång i tiden använde hasch, det bevisar ingenting varken åt ena eller andra hållet.

Inga kommentarer: