tisdag 15 juni 2010

Livet från den ljusa sidan


I dessa tider när det rinner ut olja i vattnet och diktaturreliker ska gifta sig så tycker jag det kan vara produktivt att titta på allt det positiva som vi privilegierade vitingar badar i från morgon till kväll. Det finns en satans massa av det, överallt, och vi missar det av samma anledning som gäddor inte har ett enda ord för vatten. Nej, inte att gäddor inte har ett språk. Den andra anledningen.

Just nu lever vi i den tid då vi vet och kan absolut mest. Varje ny sekund är den sekund under vilken mänsklighetens kollektiva kunskap är på sin historiska topp. Det ögonblick som ersatte det förra är vår arts mest avancerade ögonblick någonsin. Och här är vi, mitt i framtiden. Uppskatta det.

Sånt som har varit totalt oacceptabelt under den överväldigande majoriteten av vår historia är nu, om inte okej, så i alla fall på god väg att bli det. Jag kan på offentlig plats hångla upp någon som är trettio år äldre, femton år yngre och/eller av samma kön och förmodligen inte drabbas av något värre än en blick. De sociala rättigheterna blir bara större och större. Det kan tyckas vara en självklar utveckling, men lik förbenat är det ett unikum i världshistorien. Uppskatta det.

Vi är tryggare än någonsin tidigare. Brottsstatistiken utmärks av ökad anmälning och minskade mörkertal, inte av mer brottslighet. Det är något bra att folk anmäler i stället för att bita ihop och strunta i det, inte något dåligt. Det var bra mycket mer sannolikt att vi skulle födas i en tid och på en plats där ett våldtäktsoffer inte hade något annat alternativ än att gå vidare med sitt liv, men vi föddes här. Det är jävligt jobbigt att gå igenom en rättsprocess efter nåt sånt, men människor gör det. Mer och mer. Uppskatta det.

Det pratas mycket om temperaturhöjningar och förorening, men när var det sist ni hörde talas om ozonhålet? Ett ganska bra tag sen, eller hur? Det beror på att vi spöade skiten ur ozonhålet. Vi kommer att spöa skiten ur det här också. Vi spöar skiten ur allt.

Med tekniken gör vi saker som vi inte hade trott var möjliga bara några år tidigare. Internet var en fluga men blev mer så fort folk fick tummen ur och kom på vad man skulle ha det till. Till och med ungdomar som har vuxit upp med datorer och mobiltelefoner måste vara förbluffade över utvecklingen som skett bara sen de gick i lågstadiet. Slumpade typer som jag kan sitta och skriva i vardagsrummet och människor kan läsa det, utan någon som helst inblandning från förläggare och andra reptiler. Vi har möjligheter som ingen annan har haft. Uppskatta det.

Så gott som alla negativa krafter har mindre inflytande nuförtiden. Vi inbillar oss att religiös fundamentalism är en stor kraft för att dess anhängare ibland lyckas med nånting, när de under nästan hela vår historia har varit den största makten i världen. Medeltiden är döende, inte på väg tillbaka. Det vi ser är dess dödsryckningar. Snart är vi fria. Uppskatta det.

För att sammanfatta: Hela den här ångest-weltschmerz-"Gud vad allt är eländigt"-grejen är till för folk som antingen a) har det bra mycket värre än jag och mina läsare eller b) är max femton år gamla. Jag ska inte påstå att jag inte själv har hemfallit åt skuggiga tendenser och visst finns det fortfarande jävelskap i världen, men här och nu har vi det så bra som någon någonsin har haft det.

Uppskatta det.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag uppskattar det, men har lite svårt att släppa tankarna på alla som faktiskt har det överjävligt.

Tror du verkligen att vi snart är fria från religiös fundamentalism? Få saker skulle göra mig gladare än detta, men jag tvivlar.

Patrik sa...

Inte "vi" som i "du och jag" och inte "snart" som i "i morgon bitti", utan som i "mänskligheten" och "inom ett par hundra år". Sett ur det långa perspektivet är det rätt fett.