fredag 6 augusti 2010

Hellre fria än fälla


Mats Alm har blivit slutgiltigt frikänd, det kommer inte att bli något överklagande och om det inte dyker upp något helt nytt och riktigt fett bevis så är han fri. Han har dessutom ballar nog att ansöka om nåd vad gäller de två månader han har kvar av straffet som han fick för att ha eldat upp sin sambos kropp efter att han inte dödade henne. I hans läge skulle jag falla på knä, tacka min lyckliga stjärna och sitta de där två månaderna, men det är ju jag.

Jag tänker inte uttala mig om huruvida han är skyldig eller inte utom för att säga att om han är oskyldig så har jag en hel del frågor att ställa till honom. Det som däremot är helt klart är att i princip alla tror att han är skyldig. Jag tror fan inte jag har hört eller läst en enda avvikande åsikt i den frågan.

Eftersom jag är spontant motvalls tänkte jag därför hitta en positiv vinkling på det hela, och det är faktiskt inte ens svårt. Det vi nämligen bevisar med det här fallet är att rättssystemet fungerar i den meningen att det är möjligt att slå TV4 och Aftonbladet, att det är möjligt att gå fri fast man dömts på förhand av Folkets Domstol.

Vad man än har för åsikt om Mats Alms skuld eller oskuld så är det fantastiskt bra att det fortfarande finns en ogenomtränglig vägg mellan opinionen och domstolarna, och att det fortfarande inte handlar om huruvida man tror att den åtalade är skyldig eller inte utan om huruvida åklagaren har lyckats bevisa det enligt lagens bokstav.

Det här är något vi ska vara väldigt glada över och väldigt rädda om. Den dag man kan åka dit för att folk i allmänhet tror att man har gjort nåt, den dag som domstolens utslag styrs av vad domaren läste i Expressen, då är rättssäkerheten i bitar och samhället på väg åt helvete. Jag tycker att vi alla ska ha i alla fall blandade känslor när vi ser Mats Alm lämna fängelset.

Inga kommentarer: