torsdag 12 augusti 2010

Spritens inverkan på moralen


Eftersom fullständig information är av allmän godo: Jag är i skrivande stund onykter, vilket (tror jag) gör detta till min blogging-under-the-influence-premiär. Vi får hoppas det inte blir blogging while impaired.

Jag har inte prövat många olika droger i mitt liv, men samtliga som jag har tagit i rekreativt syfte har en sak gemensamt: Man vet att man är påverkad. Det finns en nykter bit längst inne som är medveten om att det här inte riktigt är jag. Det är inte normalt.

Det betyder inte att jag inte har gjort ogenomtänkta saker i påverkat tillstånd. Det har jag definitivt. Saker som jag inte hade gjort om jag hade varit nykter. Jag vet att det händer, jag förstår det, och jag är själv skyldig till det.

Det finns dock två stora skillnader mellan mig och många andra människor. Den första är att om jag är berusad och någon annan är nykter och den senare personen säger till mig att det jag håller på med eller är på väg att göra eller säga, det ska jag nog inte göra... då lyssnar jag. Det är faktiskt det som snabbast rycker mig ur en buzz; om någon säger att jag är för full eller är störig eller vad som helst. Jag hatar när andra människor är sådana så jag vill fan inte vara sån själv.

Den andra skillnaden är tyvärr betydligt allvarligare. Alkohol anses allmänt vara en starkt bidragande faktor till alla möjliga obehagligheter. Misshandel, våldtäkt och så vidare. Visst, det är väl lättare att hamna i slagsmål efter ett par styva drinkar. Man blir mindre benägen att sticka sin väg och mindre förmögen att prata sig ur det, men det handlar om att en situation där man blir provocerad av någon annan mer sannolikt kommer att sluta med våld.

Om man på riktigt misshandlar och/eller våldtar när man är berusad, så ligger man väldigt nära den gränsen när man är nykter också. Ingen som totalt saknar intresse för den typen av aktiviteter blir plötsligt brutal våldtäktsman efter en rad shots. Jag misstänker att det helt enkelt är en praktisk ursäkt. Det är lättare att döva samvetet när man har druckit och efteråt kan man i alla fall skylla på det; "jag är fortfarande en hygglig kille, jag drack bara alldeles för mycket den kvällen". Det har vi alla gjort. Men vi har inte alla begått våldtäkt.

Inga kommentarer: