torsdag 2 december 2010

Cherry säger nej


Jag har tidigare pratat om sexrobotar. Då handlade det om teori, för jag visste inte att det redan då fanns en robot vid namn Roxxxy som rör sig, pratar, svarar på tilltal och beröring, och kan bli din för det låga låga priset $2995.

Nu är Roxxxy inte vad jag menar när jag tänker mig en sexrobot även om hon är närmare än allt annat jag sett. Ingen kommer att förväxla henne med en människa och de demonstrationer av hennes interaktionskapacitet som jag har sett har i och för sig imponerat men inte till den grad att jag kan tänka mig att ha en konversation med henne, hur mycket hennes skapare än tjatar om att hon kan prata fotboll och börskurser. Å andra sidan har jag redan märkt att jag inte verkar vara lika mottaglig för ELIZA-effekten som andra, så det kanske bara är jag.

En mer intressant feature är att hon har olika personligheter som man kan byta mellan som man vill. Man kan förändra dessa personligheter lite hur man vill - även här är jag skeptisk till hur bra resultatet egentligen blir - eller nöja sig med en av de fem grundpersonligheterna som varierar från vild och kåt till en som säger nej.

Jag försöker vara öppen och tycka att allt som involverar frivilliga vuxna är okej. Tills krematoriedörrarna stängs bakom mig kommer jag att hävda att det är helt okej att tänka, fantisera, drömma och vilja precis vad som helst. Det är endast handlingar som spelar roll. Om någon erkände för mig att hans högsta önskan var att våldta sjuåringar så skulle han inte precis vara mitt första barnvaktsval men så länge han aldrig hade rört en sjuåring skulle jag försöka undvika att fördöma eller förskjuta honom. Jag vet inte hur väl jag skulle lyckas men man är ju bara människa.

Men det här... det creepar mig sönder och samman. Tanken på en människa som köper en sexrobot och programmerar den att göra motstånd får det att krypa i skinnet på mig. Jag vet inte varför det är värre än att ha dominanssex med en riktig människa som deltar frivilligt, och just eftersom jag inte vet det så är det här väl en rent emotionell reaktion som jag borde kunna strunta i. Men det är fan svårt.

Det jag verkligen undrar är vad detta gör med den typen av person som vill ha en motspänstig sexrobot till att börja med. Är det ett utlopp för såna impulser eller kommer det bara att göra dem starkare? Jag har länge undrat hur det är med t.ex. barnporr som är tecknad eller i textform, om det hjälper eller förvärrar. Det här kan vara bättre - eftersom det är närmare den upplevelse man är ute efter - eller värre - eftersom hjärnan är mer lättlurad ju närmare verkligheten man kommer. Inte ett ämne som är lätt att forska på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej här kommer en kommentar från en läsare.
Tänker mig bara att det skulle bli ett slags hämnd-scen, våldtäkt på alla kvinnor som sagt nej till mannen, som ser till att roboten representerar dem. Inte så kul.

Patrik sa...

Jo, det är ju standardtolkningen från amatörpsykologerna, men jag tycker det är att göra det lite väl lätt för sig. I så fall är det väl hämnd så fort man har dominanssex också, och det är ju inte som om alla våldtäktsmän är försmådda bittra män som inte kan få nåt utan att ta till våld. Jag har inga siffror men det känns som om det snarare är tvärtom.

Om det nu är som du säger så är det väl ändå bättre att man tar ut det på en robot än på människor?