fredag 4 december 2009

Städning är tydligen krångligare än man tror


Jag trodde att pigdebatten var ganska död, men tydligen lever den. Själv var jag emot alla förslag på subventionering av städning ("hushållsnära tjänster" som termen lyder) utom det sista, det som faktiskt gick igenom. Orsaken var enkel: alla de tidigare handlade om så små skillnader i kostnad att den enda praktiska effekten hade varit att lata Djursholmstanter hade fått sin städning något billigare.

Det avdrag/subventionering/vad ni än vill kalla det vi slutligen fick blev däremot så stort att det faktiskt är möjligt för vanligt folk att använda sig av, vilket i sin tur mer eller mindre raderat ut den svarta städsektorn, en tidigare enorm industri. Det är givetvis toppen, och om avdraget försvann skulle den återkomma, vilket vore illa. Så ja, jag är på den blåa sidan av pigdebatten.

Jag har inte själv någon städtjänst trots att det vore orimligt gött och jag har råd, men det är av rent emotionella skäl. Jag är trettiotvå, frisk och stark, jobbar 72% och bor på 52 kvadrat. Om jag anlitade en städerska skulle jag inte kunna se mig i spegeln. Jag låter dock inte den emotionella reaktionen påverka min rationella inställning i frågan. Det är ingen skillnad på städtjänster och vad-som-helst-annars; det är bara en kvardröjande känsla av att det är fult och lågt att städa som gör just denna debatt så seglivad.

Det jag däremot skulle vilja se - men det kommer aldrig att hända - är behovsprövning. Såna som jag borde fan inte få avdrag för städningen. Vi har alla möjligheter att sköta det själva och vi har pengarna till att betala fullt pris. Ensamstående heltidsarbetande mammor, däremot... ge dem gratis städning. Jag och Djursholmstanterna klarar oss ändå.

Problemet är ju att även det skulle leda till en ny blomning för den svarta städmarknaden. Eftersom människor är dumspån. Tror jag har nämnt det tidigare. Ser ni? De grundläggande sanningarna återkommer i varje aspekt av världen. En vacker dag ska jag formulera min totala och allomfattande världsåskådning och historieskrivning, och "människor är skit" kommer att vara själva grunden.

2 kommentarer:

Linus sa...

Tyvärr förenklar man lite när man påstår att människor är skit. De är ju också the shit!

För satan vad tråkig världen skulle vara utan människor och deras påfund.

Patrik sa...

Men utan människor kanske vi skulle ha en art som inte bestod av dumspån. Tänk vilken go värld det skulle vara.

(Och nej, jag har ingen aning om varför din kommentar inte syns på förstasidan. Antar att Blogger hatar dig.)